چند راهکار خانگی برای پاکسازی روده

روده یکی از ارگان‌های مهم در دستگاه گوارش است. سلامت روده به عبارت ساده‌تر یعنی سلامت گوارش و حتی در مواقع زیادی پاکسازی روده خطر ابتلا به سرطان را در این عضو حیاتی بدن کاهش می‌دهد.
چند راهکار خانگی برای پاکسازی روده
کد خبر : ۱۳۷۴۹

به جز این پاکسازی روده به رفع یبوست هم کمک می‌کند.

پاکسازی روده به روش طبیعی

در گام نخست شاید اکسازی روده به نظرتان کاری سخت باشد اما باید گفت اصلا اینطور نیست و با انواع روش‌های ساده و خانگی می‌توان این کار را انجام داد.

آب خوردن

یکی از راحت‌ترین کارها برای پاکسازی روده نوشیدن آب است. نوشیدن مقدار زیاد آب موجب آبرسانی و در نتیجه روش خوبی برای تنظیم هضم در دستگاه گوارش است. متخصصانی که به خوردن آب در پاکسازی روده اعتقاد قوی دارند، توصیه می‌کنند روزانه شش الی هشت لیوان آب ولرم بنوشید. سعی کنید غذاهای حاوی آب مصرف کنید که شامل میوه‌ها و سبزیجاتی مانند هندوانه، گوجه‌فرنگی، کاهو و کرفس است. در حقیقت تمام این مواد غذایی می‌توانند به شما در پاکسازی روده کمک کنند.

رژیم غذایی پر فیبر

فیبر یک ماده اساسی مغذی است که اغلب در رژیم غذایی نادیده گرفته می‌شود. به طور کلی غذاهای گیاهی سالم مانند میوه، سبزیجات، غلات، آجیل و دانه‌ها پر از فیبر هستند. گیاهان حاوی سلولز و الیاف هستند که روده‌ها را تنظیم می‌کنند و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

حتما از غذاهای پر فیبر استفاده کنید که هم سلامت روده شما را تضمین می‌کنند و هم باکتری‌های روده را در حالت فعال و موثری قرار می‌دهند. به این منظور دانه چیا و کتان را در آب خیس کنید و چند بار در روز مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

آبمیوه و اسموتی

میوه‌ها و سبزیجات روده را تمیز می‌کنند. فیبر و مواد مغذی داخل میوه و سبزیجات و همچنین ویتامین C  موجود در آن‌ها، می‌تواند به پاکسازی روده کمک کند.

آبمیوه‌های معروف در پاکسازی روده شامل آب سیب، آب لیمو و آب سبزیجات است که بهتر است در حالت ناشتا مصرف شود. از آنجا که در روند آبگیری پالپ میوه از بین می‌رود، این میوه‌ها حاوی فیبر کم‌تری هستند و می‌تواند به همین جهت از اسموتی‌ها بیشتر کمک بگیرید تا فیبر بیشتری را مصرف کنید. زنجیل، سیب، عسل و هویج را مخلوط کنید و یک اسموتی خوشمزه برای پاکسازی روده درست کنید.

نشاسته‌های مقاوم

نشاسته‌های مقاوم مانند فیبر هستند. این نشاسته‌ها در غذاهای گیاهی مانند سیب‌زمینی، برنج، حبوبات، موز سبز و غلات وجود دارند. بررسی‌های سال ۲۰۱۳ روی نشاسته‌های مقاوم نشان داده است که آن‌ها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می‌دهند.

پروبیوتیک‌ها

افزودن پروبیوتیک به رژیم غذایی روش موثری برای پاکسازی روده است. با مصرف مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک مانند ماست، ترشی، کیمجی و غذاهای تخمیر شده می‌توانید از این اثر بهره ببرید.

پروبیوتیک‌ها با کمک فیبر و نشاسته‌های مقاوم، باکتری‌های خوب را وارد روده می‌کنند و در نتیجه التهاب‌ها را مهار و باعث منظم شدن روده می‌شوند. سرکه سیب یک ماده غذایی سرشار از پروبیوتیک است که در پاکسازی روده در مقادیر کم استفاده می‌شود.

چای گیاهی

چای گیاهی می‌تواند به دستگاه گوارش کمک کند. گیاهانی مانند آلوئه‌ورا و پسیلیوم می‌توانند به پاکسازی روده و رفع یبوست کمک کنند. قبل از مصرف این گیاهان بهتر است با پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم از آن‌ها در مقدار کم استفاده کنید.

گیاهانی مانند زنجبیل، سیر و فلفل حاوی خاصیت ضدمیکروبی هستند و در پاکسازی روده موثر هستند. یک فنجان از انواع چای گیاهی زنجیل را تا سه بار در روز می‌توانید مصرف کنید.

سبزیجات سبز

سبزیجات سبز نیروگاه‌های مغذی هستند که به کمک پاکسازی روده می‌آیند. اسفناج، کلم، جوانه بروکسل، مارچوبه، تره‌فرنگی و نخود فرنگی سرشار از کلروفیل هستند که به پاکساری دستگاه گوارش و روده کمک می‌کنند. همچنین این سبزیجات به سم‌زدایی کبد و محافظت بدن در برابر سموم موجود در محیط کمک می‌کنند. می‌توانید آن‌ها را به صورت بخارپز یا در سوپ و سس استفاده کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر