بیماری سنگ مثانه چیست + راه‌های درمان

بیماری سنگ مثانه اگرچه مانند بیماری سنگ کلیه شایع نیست اما در صورت بروز می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای بیمار ایجاد کند.
بیماری سنگ مثانه چیست + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۴۶۵۱

 بیشترین علت تشکیل سنگ مثانه هم تنگی و انسداد مجرای ادراری است، بنابراین جزو سنگ‌های اداری محسوب می‌شود. جنس این سنگ‌ها اغلب اسید اوریکی است. به راحتی هم در سونوگرافی توسط یک اورولوژیست متبحر تشخیص داده می‌شوند. این سنگها در مبتلایان به بزرگی پروستات ممکن است سایزهای بسیار بزرگی پیدا کنند بدون اینکه علامت بالینی خاصی برای بیمار ایجاد کنند.

علائم بروز سنگ مثانه

علائم سنگ مثانه کمی شبیه سنگ کلیه است و شامل سوزش ادرار و تکرر ادرار و درد در زیر شکم در پایان ادرار کردن و کاهش جریان ادراری و وجود خون در ادرار است. بعضی بیماران با احساس فوریت در ادرار و گاهی عدم توانایی کنترل ادرار مراجعه می‌کنند. در مواردی ممکن است سنگ دفع شده از کلیه در مثانه باقی بماند و قابل دفع نباشد. این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد چرا که معمولا سوراخ و مجرای حالب از مجرای ادراری باریکتر است و اگر سنگ موفق به عبور از حالب شده پس می‌تواند از مجرای ادرار هم که گشادتر و بزرگتر است عبور کند.

راه تشخیص

در آزمایش ادرار بیماران تقریبا همیشه خون وجود دارد. کشت ادرار این بیماران منفی است و عفونت خاصی ندارد. در سونوگرافی به وضوح سنگ دیده و گزارش می‌شود. همچنین برای تشخیص قطعی‌تر سنگ مثانه می‌توان سی تی اسکن لگن انجام داد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

 

درمان سنگ مثانه

برای درمان سنگ مثانه مهمترین نکته سایز سنگ است. سنگهای تا ۱۰ میلیمتر معمولا خودبخودی دفع می‌شوند. نکته مهمی که وجود دارد این است که سنگ در مثانه تا ۱۰ میلیمتر باقی نمی‌ماند در نتیجه اگر دفع خودبخودی نشده و الان در سونوگرافی دیده می‌شود، یعنی به هر دلیلی مثل بزرگی پروستات یا تنگی مجرا امکان دفع ندارد. در این مواقع اورولوژیست باید به وسیله روش‌های اندوسکوپی هم مجرای ادراری را بررسی کند و هم همزمان سنگ را بیرون بکشد. در سنگ‌های مثانه بالای ۱۰ میلیمتر روش‌های جراحی مختلفی وجود دارد. هم می‌توان به روش‌های اندوسکوپی که اسم آن سیستوسکوپی است پس از شکستن سنگ، قطعات آن را بیرون کشید و هم می‌توان با ایجاد یک سوراخ ۱ سانتیمتری زیر شکم و ورود به مثانه سنگ‌های بزرگ حتی تا ۵ سانتیمتر را خارج کرد. البته باز هم بعد از شکستن و خرد کردن به قطعات زیر یک سانتیمتری. اما در سنگ‌های بزرگتر از ۵ سانتیمتر بهتر است از روش جراحی باز استفاده شده و سنگ را به طور کامل از محل برش جراحی خارج کرد.

پیشگیری از تشکیل سنگ مثانه

بهترین راه پیشگیری از تولید سنگ‌های مثانه نوشیدن مقدار زیاد آب است. اگرچه میزان دقیق بستگی به سن و وزنتان دارد، به همان اندازه میزان فعالیتتان و اینکه آیا مشکل جسمانی دارید یا نه.

همچنین رژیم غذایی پرفیبر و کم چربی در کمک به ممانعت از تشکیل سنگ‌های مثانه ضروری است. مقدار زیادی سبزی و میوه‌ تازه همراه با غلات کامل در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. هم زمان دریافتی قند و نمک تان را به حداقل برسانید. از آنجایی که میوه‌ها و لبنیات حاوی قند طبیعی هستند، حداقل غذاهای فراوری شده با قند افزوده را استفاده کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر