چرا تب می‌کنیم + راه‌های درمان

همه ما بی‌برو برگرد در طول عمرمان عارضه تب و لرز ررا تجربه کرده‌ایم. از احساس مور مور شدن بدن به خاطر سرما تا داغی کف دست‌ها و پیشانی که همگی نشانه تب و لرز در بدن هستند.
چرا تب می‌کنیم + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۸۰۸۵

تب اگرچه ناخوشایند و استرس‌زاست اما نشانه مبارزه بدن با بیماری است به همین دلیل بروز تب از علائم رایج و البته طبیعی در ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا به شمار می‌رود. در این حالت سیستم ایمنی برای مبارزه با بیماری تلاش می‌کند گلبول‌های سفید بیشتری را تولید کند. افزایش این سلول‌ها به مغز هشدار افزایش دمای بدن را می‌دهد و تب رخ می‌دهد.

 این سوال همواره مطرح است که وقتی دمای بدن به چند درجه برسد می‌توان گفت تب رخ داده است؟ بر اساس نظر پزشکان در صورتی که دمای بدن از 38 درجه به بالا برود، صرف نظر از علت بالا رفتن دمای بدن، تب محسوب می‌شود و نیاز به کارهای درمانی وجود دارد. در برخی بیماری ها مانند انفلوانزا شروع تب ناگهانی است به طوری که فرد حتی ساعت و دقیقه آغاز آن را به خاطر می‌آورد و در بسیاری بیماری های دیگر تب کم کم شروع شده و به تدریج افزایش می‌یابد.

دلایل بروز تب

موارد زیر از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در بروز تب و لرز به حساب می‌آیند:

عفونت و ابتلا به بیماری‌هایی چون آنفلوآنزا و ذات‌الریه

برخی انواع واکسیناسیون

ابتلا به برخی بیماری‌های التهابی

لخته شدن خون

آفتاب‌سوختگی شدید

مسمومیت غذایی

مصرف برخی داروها از جمله بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها

 

بیشتر بخوانید:

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

علائم تب و لرز

رایج‌ترین علائم تب و لرز عبارتند از:

لرز ناگهانی و طولانی‌مدت

سردرد

تعریق

از دست دادن اشتها

کم شدن آب بدن

ضعف عمومی و بی‌حالی

درمان تب و لرز

از آنجایی که تب طولانی روی عملکرد سیستم بدن و مغز تاثیر منفی می‌گذارد لازم است به خصوص در کودکان تب به سرعت کنترل شود بنابراین باید راهکارهای درمانی را انجام داد.

در نخستین قدم باید دمای بدن با استفاده از دماسنج به طور دقیق اندازه‌گیری شود.

پس از اینکه از تب مطمئن شدید باید تحرک را کاهش داده و استراحت کنید. در این شرایط با توجه به دمای بالای بدن و از دست رفتن آب در بدن لازم است مایعات کافی به بدن رسانده شود تا از بی‌آبی بدن جلوگیری شود. برای این منظور نوشیدن چای گرم و دمنوش‌های گیاهی و آب‌میوه‌های طبیعی راهکار خوبی است.

برای پایین آوردن تب می‌توان از شیاف مخصوص کودکان یا بزرگسالان استفاده کرد.

در بدو امر و پیش از رفتن به پزشک بد نیست از داروهایی نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن که کاهنده تب هستند استفاده کنید تا اندکی سرپا شوید. سپس تا جای ممکن بدن خود را خنک نگه‌داشته و لباس و روانداز خود را کم کنید.

از قدیم‌الایام هم از پاشویه و کمپرس ولرم برای پایین آوردن تب استفاده می‌کردند که این هم درمان خوبی است.

در عین حال باید بدانید که این مواردی که گفته شد همگی پیش از مراجعه به پزشک انجام می‌شود. پس حواستان باشد اگر تب طولانی شد حتما خود را به پزشک برسانید تا از علت تب آگاه شده و روش‌های درمانی مناسب را پیش بگیرید.   

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر