نقش ویتامین دی در سلامت سیستم ایمنی بدن

از دو سال قبل که بیماری کووید ۱۹ به جان جمعیت جهان افتاد تا به امروز بحث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری‌ها بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در این میان حرف و سخن‌های زیادی درباره نقش و اهمیت ویتامین دی بر سر زبان‌ها افتاد.
نقش ویتامین دی در سلامت سیستم ایمنی بدن
کد خبر : ۱۱۴۵۹

تا جایی که گفته شد افرادی که ویتامین دی کافی در بدن ذخیره داشته باشند از خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در امانند ! گذشته از اینکه این دیدگاه مخالفان و موافقان زیادی داشته اما کسی تا به حال نقش و اهمیت وجود ویتامین‌ها در بدن انسان را برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف نادیده نگرفته است !

ویتامین دی چیست ؟

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است، یعنی در بافت‌های چربی بدن ذخیره می‌شود. ویتامین دی به طور طبیعی در بعضی غذاها وجود دارد، به بعضی غذاها اضافه می‌شود و به صورت مکمل نیز در دسترس است. همچنین تابیدن اشعه فرابنفش خورشید به پوست باعث ساخت ویتامین دی در بدن می‌شود. اما خوب در سال‌های اخیر به دلیل وجود آلودگی شدید هوا ویتامین دی لازم از خورشید به بدن و پوست ما نمی‌رسد.

ویتامین دی در بدن چه می‌کند ؟

ویتامین دی با افزایش جذب کلسیم در روده و تنظیم غلظت کافی کلسیم و فسفات در خون، باعث استخوان‌سازی طبیعی می‌شود. این ویتامین برای رشد و بازسازی استخوان ضروری است. کمبود ویتامین دی باعث می‌شود استخوان‌ها نازک، شکننده یا بدشکل شوند. ویتامین دی کافی از ابتلا به راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی (نرمی استخوان) در بزرگسالان جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین دی باعث کاهش التهاب در بدن و بهبود فرایندهایی مانند رشد سلول، عملکرد عصبی-عضلانی، سیستم ایمنی و سوخت و ساز گلوکز می‌شود.

ویتامین دی از بروز کدام بیماری‌ها جلوگیری می‌کند ؟

ویتامین دی برای سلامت قلب و عروق و تنظیم فشار خون طبیعی مهم است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل ویتامین دی ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون و فشار خون بالا (دو عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی) کمک کند.

ویتامین دی به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. ویتامین دی دارای خاصیت ضدالتهابی و تنظیم‌کننده سیستم ایمنی است. ویتامین دی می‌تواند از انواع سرطان، مانند سرطان روده بزرگ، پروستات و پستان پیشگیری کرده و بروز ام اس را غیرممکن کند.

علائم کمبود ویتامین دی

هنگامی که میزان ویتامین دی دریافتی به مدت طولانی کمتر از میزان توصیه شده باشد، افراد دچار کمبود ویتامین دی می‌شوند.

کودکانی که کمبود ویتامین دی دارند ممکن است ضعف یا درد عضلانی داشته باشند.

در کودکان، کمبود شدید ویتامین دی به صورت راشیتیسم ظاهر می‌شود، این بیماری با اختلال در روند معدنی شدن بافت استخوان و در نتیجه نرم شدن استخوان‌ها و تغییر شکل اسکلت مشخص می‌شود. تغذیه طولانی مدت با شیر مادر بدون استفاده از مکمل ویتامین دی می‌تواند باعث بروز راشیتیسم در شیرخواران شود. غنی‌سازی شیر (به عنوان منبع خوب کلسیم) و سایر غذاهای اصلی، مانند غلات صبحانه و مارگارین (کره گیاهی)، با ویتامین دی، به کاهش بروز راشیتیسم کمک می‌کند.

هرچند که کمبود ویتامین دی در بزرگسالان لزوما علامت‌دار نیست، اما چنانچه علائم و نشانه‌هایی داشته باشد، شامل موارد زیر است:

خستگی، درد استخوان، ضعف، درد یا گرفتگی عضلات و تغییرات خلقی، مانند افسردگی

درمان کمبود ویتامین دی

معمولا استفاده از مکمل‌های ویتامین دی راهکار خوبی است. برای آگاهی از میزان نیاز به مصرف مکمل ویتامین دی باید با پزشک خود مشورت کنیم. پزشک با توجه به اندازه ویتامین دی موود در بدنتان تصمیم می‌گیرد که مصرف قرص در فواصل زمانی معین برایتان کفایت می‌کند یا باید آمپول ویتامین دی تزریق کنید !

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر