راهکارهایی برای حفاظت از خودمان در برابر آلودگی هوا

باز هم هوا سرد شد و ماجرای آلودگی هوای تهران به عنوان یک معضل خودش را بیشتر نشان داد. حتما لازم نیست در فضای باز باشید تا دچار تنگی نفس، سردرد و خستگی شوید،‌ چراکه آلودگی هوا در هر جایی تاثیراتش را بر شما می‌گذارد.
راهکارهایی برای حفاظت از خودمان در برابر آلودگی هوا
کد خبر : ۶۱۵۶

 با این حساب بهتر است از ساده‌ترین راه‌ها برای مقابله با تاثیرات آلودگی هوا بر خود و خانواده بهره‌ بگیریم.

تاثیر آلودگی هوا بر بدن

آلودگی هوا با افزایش التهاب در بدن، زمینه را برای بروز مشکلات جدی مثل سرطان‌ها و… مهیا می‌کند. قرار گرفتن مداوم در معرض آلودگی هوا، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی، تنفسی و… را افزایش می‌دهد. به همین دلیل هم در روزهای آلوده توصیه می‌شود افرادی که دچار ناراحتی قلبی تنفسی هستند در بیرون از منزل تردد نکنند.

راهکارهای ساده برای محافظت بدن از آلودگی هوا

۱- از ورزش و پیاده‌روی بپرهیزید. ورزش کردن برای بدن مفید است اما نه در شرایطی که سموم را در هوای آزاد نفس می‌کشیم و به ریه‌ها فرو می‌دهیم !

۲- ماسک بزنید. وقتی قرار است از خانه بیرون بروید و نمی‌توانید از بودن در فضای باز پس بهتر است از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنید. استفاده کنید

۳- در خانه هم باید حواستان باشد از گیاهانی که هوای خانه را تصفیه می‌کنند استفاده کنید. اگر در شهرهای صنعتی زندگی می‌کنید، استفاده از گیاهانی که هوای خانه را تصفیه می‌کنند ضروری است. سراغ انواع گیاهان عنکبوتی بروید که قابلیت تصفیه هوا را دارند. این گیاهان می‌توانند در کمترین زمان ممکن آلودگی داخل فضای بسته را به حداقل برسانند.

۴- هر بچه‌ای جنب‌و‌جوش در فضای باز را دوست دارد اما در روزهای آلوده باید فعالیت بچه‌ها در فضای بیرون از خانه را محدود کرد.

 

بیشتر بخوانید:

آیا پیاده‌روی لاغرتان می‌کند؟

 

۵- از دستگاه‌های تصفیه هوا بخصوص در اتاق بچه‌ها، سالمندان و زنان باردار استفاده کنید. چون در خانه ماندن به تنهایی نمی‌تواند شما را از آلودگی هوا حفظ کند. هوای داخل خانه هم ممکن است تحت تاثیر شدت آلودگی هوای بیرون قرار گرفته و تغییر کند. نصب دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوای منازل که از کیفیت مناسبی برخوردارند، می‌تواند به کاهش آلودگی هوای داخل خانه‌ها کمک کند.

۶- هر روز بخور بگیرید. با بخور گرفتن به مجاری تنفسی خود آرامش داده و استرس ناشی از آلودگی را از این مجراها دور می‌کنید. به طور معمول اجازه بدهید این بخور در فضای خانه جریان داشته باشد.

۷- به نظر شما می‌توان با تغذیه به جنگ تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی رفت؟ ذرات معلق آلایندگی و گازهای مضر موجود در هوا، باعث افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند. این مسئله به طور مستقیم در افزایش التهاب بدن نقش دارد. به همین دلیل، مصرف خوراکی‌های غنی از آنتی اکسیدان که ضد التهاب هستند، می‌توانند تاثیر منفی مواجهه با آلودگی هوا را کاهش دهند. پزشکان توصیه می‌کنند کسانی که در محیط‌های آلوده زندگی می‌ حتمامی‌کنند، حتما مقادیر کافی ویتامین‌های می‌کنند حتما به میزان کافی از انواع ویتامین‌ها استفاده کنند..

۸- دمنوش‌های گیاهی بنوشید. دمنوش‌های گیاهی به خصوص دم‌کرده زنجبیل یا چای سبز نوشیدنی‌های خوبی هستند. چای سبز به عنوان یکی از بهترین انواع آنتی اکسیدان‌ها شناخته می‌شود. این ماده می‌تواند به مقابله با اثرگذاری آلاینده‌های هوا در سلامتی انسان موثر باشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز با رادیکال‌های آزاد و سموم موجود در هوای آلوده که بر سلامتی اثر می‌گذارند، مبارزه کرده و مانع از آسیب بیشتر آن‌ها در بدن می‌شوند.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر