اسفناج آهن دارد یا نه ؟ همه چیز از یک اشتباه تایپی شروع شد !

اسفناج آهن دارد یا نه ؟ همه چیز از یک اشتباه تایپی شروع شد !

سال‌هاست که مادرها برای خوراندن اسفناج به عنوان یک منبع غنی از آهن به کودکانشان در تلاشند. تلاشی که بعضا هم با شکست مواجه شده.

گاه پیش آمده حتی برخی شخصیت‌های کارتونی مانند ملوان زبل هم به کمک می‌آیند تا خوردن اسفناج را برای کودکان نهادینه کنند؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا به رغم تمام این اصرارها، اسفناج منبع غنی آهن برای بدن بوده و می‌تواند فرد را از شر بیماری کم‌خونی نجات دهد ؟

ماجرا از کجا آغاز شد ؟

آغاز این داستان به سال ۱۸۷۰ باز می‌گردد. در آن سال یک بیولوژیست آلمانی با نام «وان ولف»، تلاش کرد ارزش غذایی مواد را بررسی کند. در حین بررسی ارزش غذایی اسفناج میزان آهن موجود در آن را به جای ۷.۲ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم، ۲۷ میلی‌گرم یادداشت کرد و همین اشتباه کوچک سبب شد افسانه‌ای دروغین در مورد اسفناج شکل بگیرد.

چند سال بعد اشتباه دوم، اشتباه اول را تقویت کرد. یک محقق سوئیسی از دانشگاه بال به نام گوستاو وان بونگ میزان آهن را در اسفناج تازه و خشک مورد مقایسه قرار داد. کاملا واضح بود که میزان آهن در اسفناج خشک بیش از اسفناج تازه است؛ اما در قرن ۲۰ کارتونی به نام ملوان زبل ساخته شد که خلاف این عقیده را ترویج می‌کرد. در این کارتون یک ملوان دریایی با پیپی در گوشه لب کنسرو اسفناج تازه را سر می‌کشد و قوی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چرت بعدازظهر برایمان مفید است؟

چرا اسفناج منبع خوب کلسیم یا آهن نیست؟

طبق تحقیقات اسفناج مملو از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. همچنین این سبزی مملو از لوتئین و زاگزانتین دو آنتی‌اکسیدان مفید برای بینایی نیز هست. اما نکته بد ماجرا آنجاست که اسفناج با تمام خوبی‌ها مملو از ماده‌ای به نام اگزالات است که می‌تواند سبب بروز نقرس شود. میزان نیترات نیز در اسفناج بسیار بالاست چون برای رشد به ازت نیازدارد.

گفته می‌شود کلسیم اسفناج به دلیل وجود اگزالات، در مقایسه با سایر مواد غذایی کمترین مقدار جذب را دارد به طوری که بدن می‌تواند حدود نیمی از کلسیم کلم بروکلی را جذب کند، ولی تنها ۵ درصد کلسیم اسفناج ممکن است جذب شود. پختن اسفناج هم تأثیر چندانی بر اگزالات آن ندارد.

بهترین روش‌های مصرف اسفناج

خوشبختانه روش‌هایی برای خوردن اسفناج بدون این که طعم و مواد مغذی‌اش را از دست بدهد، وجود دارد. می‌توان به جای جوشاندن اسفناج آن را بخارپز کرد یا در مایکروویو پخت تا از ارزش‌های غذایی آن در هر لقمه مورد استفاده قرار بگیرد. یا می‌توان اسفناج را  با مقداری پیاز تفت داد و به آن تخم‌مرغ اضافه کرد و در کنار هر غذایی قرار داد تا به نوعی به عنوان یک پیش‌غذا خورده شود. حتی ترکیب قدیمی ماست و اسفناج هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. آمیزه ماست کم چرب و اسفناج، ترکیب متنوعی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد زیستی را برای بدن فراهم می‌کند.

در نهایت با اینکه تردید داریم که با خوردن اسفناج مانند «ملوان زبل» پُرزور شوید، ولی مطمئنا به سلامتی خود کمک کرده‌اید و این هم خود ممکن است تعبیر تازه‌ای از زورمندی باشد.

منبع: تولیدی

ویدئو

ارسال نظر

 

پربحث ترین‌ها

ارسال نظر