مننژیت چیست + راه‌های درمان

مننژیت بیماری چندان شایعی نیست اما باید دانست که امکان بروز این بیماری در همه افراد، از نوزاد گرفته تا سالمندان وجود دارد.
مننژیت چیست + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۴۷۴۲

این بیماری علائم متفاوت، منشاء گوناگون و روش­های تشخیص و درمان مشخصی دارد.

مننژیت چیست ؟

مننژیت بیماری است که مغز را درگیر می‌کند. علت بروز این بیماری هم التهاب پرده‌­های محافظ یا مننژ است که اطراف مغز و نخاع قرار گرفته­اند. نزدیک بودن التهاب به نخاع و مغز در بسیاری از موارد باعث به­خطر افتادن جان بیمار می­شود. در برخی از اوقات این بیماری واگیردار بوده و ممکن است از راه مدفوع و ترشحات دهان منتقل شود. علاوه بر بزرگسالان، احتمال ابتلاء نوزادان و کودکان به این بیماری از ۲ یا ۳ ماهگی نیز وجود دارد. منشاء مننژیت در کودکان متفاوت است و نمی­توان به ­طور دقیق گفت کدام کودک به این بیماری مبتلا می شود و کدام کودک از ابتلا به آن جان سالم به ­در می­برد.

اما به­طور کلی می­توان گفت کودکانی که سیستم ایمنی غیر طبیعی دارند، کودکان مبتلا به بیماری سلول داسی شکل یا کودکانی که صدمات جدی به سرشان وارد شده در معرض بیماری مننژیت هستند.

علائم مننژیت چیست ؟

مننژیت گلو و مغز نشانه‌­های بسیار مشخص و شایعی دارد. شایع­ترین علائم مننژیت در بزرگسالان، مننژیت مغزی در سالمندان و کودکان عبارت است از: سردرد ، تب، اسهال و استفراغ، کاهش اشتها، تحریک‌پذیری در برابر نور و صدا، گرفتگی گردن، کهیر پوستی، خواب آلودگی و عدم هوشیاری، تنگی نفس و تنفس موضعی.

 

بیشتر بخوانید:

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

علل بروز مننژیت

علل بروز مننژیت متفاوت است. در واقع ۵ نوع عفونت هستند که باعث بروز این بیماری می‌شوند.

مننژیت ویروسی: یکی از مهمترین عامل و منشاء بروز بیماری مننژیت، ویروس‌­ها هستند. آنتروویروس‌­ها، ویروس هرپس یا ویروس اچ آی وی از این نوعند. بروز مننژیت ویروسی در تابستان و پاییز بسیار رایج است.

مننژیت باکتریایی: کشنده­ترین نوع مننژیت، مننژیتی است که منشاء آن باکتری است. آمارها نشان می­دهد ۵ تا ۴۰ درصد کودکان و تا ۲۰ تا ۵۰ درصد از بزرگسالان به این نوع دچار می­شوند.

مننژیت قارچی: آلوده شدن بدن انسان به انواع خاصی از قارچ­ها، و راهیابی آن­ها از طریق جریان خود به مغز علت مننژیت قارچی است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض این نوع مننژیت هستند.

مننژیت انگلی: انگل‌هایی که در خاک، مدفوع، و بدن برخی از حیوانات مانند حلزون، مرغ و ماهی وجود دارند عامل بروز این بیماری هستند.

مننژیت غیرعفونی: سرطان‌ها، حساسیت به برخی از داروها، لوپوس و ... هم باعث این بیماری می‌شوند.

راه‌های درمان

قبل از درمان باید بیماری تشخیص داده شود. در اکثر مواقع با انجام آزمایش­های مختلف می­توان از پیشروی آن جلوگیری کرد. یکی از رایج­ترین روش­های تشخیص، پونکسیون یا بذل نخاع است. در این روش با استفاده از یک سوزن، مایع مغزی- نخاعی برداشته شده و برای آنالیز به آزمایشگاه فرستاده می‌­شود.

داروهای رایج برای درمان مننژیت معمولا دسته­ای از آنتی بیوتیک­ها مانند بنزیل پنیسیلین و کورتیکواستروئیدها مانند دگزامتازون است. البته این کاملا بسته به نظر متخصص مغز و اعصاب است و بر اساس شرایط عمومی بیمار میزان و نوع این داروها تغییر می­کند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر