۵ ماده غذایی که خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهد

پزشکان اعلام کردند که برخی از مواد غذایی مانند سیر و شکلات تلخ، تغذیه‌ای امیدوارکننده برای جلوگیری از لخته شدن خون هستند.
۵ ماده غذایی که خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهد
کد خبر : ۲۲۳۵۲

براساس گزارشات منتشر شده در بنیاد قلب انگلیس، لخته‌های خونی که بدون علت ظاهر می‌شوند، می‌توانند شما را در معرض خطر عوارض تهدید کننده زندگی قرار دهند. طبق این گزارش ۵ ماده غذایی وجود دارند که می‌توانند از لخته شدن خون جلوگیری کنند؛ این درحالی است که بسیاری از غذاها با کاهش خطر تشکیل لخته خون یا ارتقاء سلامت قلب و عروق همراه هستند، اما هیچ ماده غذایی نمی‌تواند پیشگیری از لخته شدن خون را تضمین کند، بلکه ترکیب این غذاها در رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش خطر لخته شدن خون کمک کند.

۱. ماهی چرب
اسیدهای چرب امگا ۳، موجود در ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین دارای خواص ضد التهابی هستند. پزشکان توضیح می‌دهند که گنجاندن این غذا در رژیم غذایی حداقل دو بار در هفته می‌تواند به کاهش خطر لخته خون کمک کند.

۲. توت‌ها
زغال اخته، توت فرنگی و تمشک که برای فصل تابستان عالی است. توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و ضمن کاهش التهابات، رگ‌های خونی را تقویت می‌کنند و در نتیجه احتمال تشکیل لخته خون را کاهش می‌دهند. سعی کنید حداقل یک فنجان توت مخلوط را چند بار در هفته بخورید.

۳. سیر
سیر با خواص ضد پلاکتی و ضد انعقادی اثبات شده، به ویژه در محافظت در برابر لخته شدن خون موثر است. افزودن یک یا دو حبه سیر تازه یا مقداری معادل پودر سیر به وعده‌های غذاییتان می‌تواند مفید باشد.

۴. زردچوبه
زردچوبه حاوی ترکیب فعالی به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی دارد. ممکن است به بهبود جریان خون، جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها و کاهش خطر تشکیل لخته کمک کند. ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه را به غذاهای خود اضافه کنید یا مکمل کورکومین مصرف کنید.

۵. شکلات تلخ
انتخاب شکلات با محتوای کاکائو بالای ۷۰ درصد یا بیشتر می‌تواند به افزایش محتوای فلاونوئیدهای مفید شما کمک کند. پزشکان توضیح داده اند که این غذاهای گیاهی با بهبود گردش خون و کاهش لخته شدن خون همراه خواهد بود.

 

منبع :
برنا
مجله زندگی
ارسال نظر