چرا ناخن‌هایمان می‌شکنند + راه‌های درمان

کسی نیست که از تاثیر زیبایی دست‌ها با وجود ناخن‌های زیبا آگاه نباشد. برای خانم‌ها به خصوص داشتن ناخن‌های زیبا و بلند همواره جزو دغدغه‌های آنان محسوب می‌شده است.
چرا ناخن‌هایمان می‌شکنند + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۰۹۰۳

گرچه این روزها و در سال‌های اخیر موضوع کاشت ناخن تا حدی این دغدغه را رفع کرده اما هستند هنوز کسانی هم که به زیبایی طبیعی ناخن‌هایشان اهمیت می‌دهند و زیر بار کارهایی چون کاشت ناخن و ژلیش نمی‌روند.

اما به راستی چرا ناخن‌هایمان اینقدر زود می‌شکنند ؟

کسانی که هر روز با مواد شوینده کار می‌کنند، به دلیل اینکه به‌طور روزانه این آسیب به ناخن وارد می‌شود باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

همچنین بلندی ناخن‌ها ارتباط مستقیم با شکنندگی ناخن دارد. هر چه ناخن بلندتر باشد، شکنندگی آن بیشتر است.

شغل افراد هم عامل مهمی در شکنندگی ناخن‌هاست. برای مثال نجارها، کفاش‌ها، آهنگرها و پزشک‌ها (چون از حلال‌ها استفاده می‌کنند) معمولا شکنندگی ناخن را بیشتر تجربه می‌کنند.

مورد بعدی اینکه درست است که لاک‌ باعث شکنندگی ناخن نمی‌شود، ولی کسانی که با فاصله زمانی خیلی کم لاک خود را با استون پاک می‌کنند، در معرض آسیب ناخن هستند چون استون ماده حلال است.

سن و سال هم ارتباط مستقیم با شکنندگی ناخن دارد. هر چه سن بالاتر و فرد مسن‌تر باشد، شکنندگی ناخن بیشتر می‌شود. در خانم‌ها چون ناخن آنها نازک‌تر است، شکنندگی ناخن‌ها بیشتر است.

بعضی بیماری‌های پوستی هم موجب شکنندگی ناخن می‌شوند. کسانی که مشکل خشکی پوست دارند شکنندگی ناخن هم دارند.

کسانی که کمبودهای تغذیه‌‌‌ای دارند، مخصوصا کسانی که دچار کمبود آهن یا روی هستند در معرض شکنندگی ناخن قرار دارند.

کم خونی ناشی از فقر آهن نیز باعث شکنندگی ناخن می شود. کم خونی وضعیتی است که در آن، تعداد یا اندازه گلبول های قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود.

مشکلات غده تیروئید مثل کم کاری تیروئید و همچنین انجام کارهای زیبایی بر روی ناخن‌ها مثل مانیکور کردن یا استفاده از ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن نیز باعث شکنندگی ناخن می شود.

چند توصیه برای استحکام ناخن‌ها

حتی‌الامکان سعی کنید ناخن‌های خود را بلند نگه ندارید. اگر ناخن‌های خود را به صورت چهارگوش بچینید، معمولا شکنندگی آنها کمتر می‌شود.

از عوامل شکنندگی ناخن مانند تماس مستقیم با شوینده‌ها پرهیز کنید و با دستکش کار کنید، به‌طوری که ابتدا دستکش نخی و روی آن دستکش پلاستیکی بپوشید، و یا از دستکش دولایه استفاده کنید که لایه داخلی آن پوشش نخی داشته باشد، زیرا استفاده از دستکش‌های پلاستیکی ساده موجب عرق کردن دست‌ها و نرم شدن ناخن‌ها و شکنندگی بیشتر آنها می‌شود. کلسیم حدود یک درصد حجم ناخن را تشکیل می‌دهد و در سفتی و سختی ناخن هیچ‌گونه دخالتی ندارد پس هیچ‌گاه ناخن در اثر کمبود کلسیم نمی‌شکند.

ناخن‌ها را چرب و مرطوب نگه دارید. توصیه ما این است که از روغن‌های گیاهی استفاده کنید، مانند روغن زیتون و روغن بادام. هر روز بعد از اینکه دست‌ها را می‌شویید، یک یا دو لایه از این روغن‌ها را به ناخن‌ها بمالید.

کِرِم‌های مرطوب و نرم‌کننده هم برای جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها موثر است. هر چه تعداد دفعات چرب کردن ناخن‌ها در روز بیشتر باشد، به همان مقدار شکنندگی ناخن‌ها کمتر می‌شود. علاوه بر قرار دادن میزان کافی شیر و پروتئین در برنامه غذایی می‌توانید مقداری ژلاتین نیز در آب میوه مخلوط کرده و میل کنید.

تاثیر مهم ویتامین سی و بی

مصرف «بیوتین» هم می‌تواند باعث تقویت و رشد ناخن‌ها شود و از سست شدن و شکنندگی ناخن ها جلوگیری کند. با افزایش سن بدن نمی‌تواند به میزان لازم ویتامین بی جذب کند و مصرف این ویتامین در رژیم غذایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.  قارچ، غلات، زرده تخم مرغ و آرد سویا از جمله منابع غنی بیوتین هستند. همچنین کمبود ویتامین سی در بدن می‌تواند باعث کاهش سرعت رشد ناخن و تغییر شکل آن‌ها شود. کمبود ویتامین سی و فولیک اسید می‌تواند موجب سست شدن ناخن و افتادن ناخن شود. برای افزایش اثر ویتامین سی می‌توانید این ویتامین را همراه با مواد غذایی حاوی ویتامین ای مصرف کنید، زیرا ویتامین ای هم در سلامت ناخن‌ها نقش موثری دارد.

 

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر