علائم بیماری لوپوس و راه‌های درمان

لوپوس که به آن عنوان بیماری هزار چهره را هم داده‌اند، در نگاه اول وحشتناک به نظر می‌رسد. بیماری که التهاب ایجاد می‌کند و به صورت کلی با سیستم عصبی در ارتباط است.
علائم بیماری لوپوس و راه‌های درمان
کد خبر : ۹۸۵۹

 اما باید دانست که آگاهی نسبت به این بیماری می‌تواند در روند بهبود آن تاثیر به سزایی دارد.

لوپوس چه می‌کند ؟

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن مسئول التهاب و تخریب سلول‌های خود می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس نوع خفیف آن را تجربه می‌کنند، اما بدون درمان مناسب می‌تواند شدید شود. در حال حاضر، هیچ درمان شناخته شده‌ای برای لوپوس وجود ندارد، بنابراین درمان بر کاهش علائم و کاهش التهاب تمرکز دارد.

علائم لوپوس

علائم لوپوس می‌تواند به قسمت‌هایی از بدن که درگیر است، بستگی داشته باشد. التهاب دیده شده در لوپوس می‌تواند بر روی اندام‌ها و بافت‌های مختلف بدن تأثیر بگذارد، از جمله :

مفاصل، پوست، قلب، خون، ریه‌ها، مغز، کلیه‌ها.

تشخیص لوپوس اغلب کار سختی است چراکه علائم و نشانه‌های آن مشابه بیماری‌های دیگر است. مشخص‌ترین علامت لوپوس بثورات صورت است که حالتی شبیه بال‌های پروانه دارد و روی هر دو گونه دیده می‌شود. اگرچه درمان قطعی برای لوپوس وجود ندارد اما داروها قادرند علائم بیماری را کنترل کنند.

آیا لوپوس باعث ریزش مو می‌شود؟

یکی از عوارض لوپوس ریزش مو است که به دلیل بروز التهاب پوستی و ملتهب شدن فولیکول‌های مو رخ می‌دهد. ریزش مو به‌ویژه در سر و صورت بیشتر از سایر نواحی بدن اتفاق می‌افتند. در بعضی شرایط لوپوس باعث کم‌پشت شدن تدریجی موی سر شده و گاهی نیز ممکن است ریزش مو به صورت سکه‌ای رخ دهد.

چرا زنان بیش از مردان به لوپوس مبتلا می‌شوند؟

بیماری لوپوس در سن باروری زنان یعنی از ۱۵ تا ۴۵ سالگی زنان را درگیر می‌کند. هورمون‌های استروژنی که در سیکل طبیعی تخمدان و فولیکول‌ها نقش دارند می‌توانند یکی از عوامل محرک این بیماری باشد. علاوه بر این، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف و پیش‌زمینه ژنتیکی باشند بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند.

درمان لوپوس

تشخیص زودهنگام بیماری و سپری کردن دوره درمانی مؤثر، بر کاهش اثرات آن موثر است. لوپوس می‌تواند توانایی‌های جسمی، ذهنی و اجتماعی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار داده و باعث افت کیفیت زندگی بیمار گردد. روند درمانی این بیماری خودایمن به علائم و شدت بیماری بستگی دارد اما رایج‌ترین داروهایی که برای درمان این بیماری مورداستفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است:  داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهایی ضد مالاریایی، داروهای مهارکننده سیستم ایمنی بدن، کورتیکواستروئیدها.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

درمان‌های خانگی برای بهبود لوپوس

اولویت اول برای بهبود لوپوس مصرف داروهای ضدالتهابی تجویزشده توسط پزشک است. در کنار مصرف منظم داروها موارد زیر نیز در بهبود لوپوس مؤثر هستند

زردچوبه

زردچوبه به‌طور گسترده در بسیاری از پروسه‌های درمانی به‌منظور تأثیر شفابخش آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زنجبیل

این گیاه دارویی یک روش مؤثر دیگر برای کاهش التهاب است. ترکیبات ضدالتهابی موجود در زنجبیل برای کاهش علائم مفید هستند. زنجبیل را می‌توان به روش‌های مختلفی ازجمله به‌صورت سالاد، دم‌نوش و یا همراه با سبزیجات به برنامه غذایی خود اضافه نمود. مصرف متعادل زنجبیل عارضه جانبی ندارد ازاین‌رو می‌توان با خیال راحت از آن برای درمان علائم اختلال لوپوس بهره برد.

سرکه سیب

 سرکه سیب با افزایش تولید اسید هیدروکلریک در بدن موجب سم‌زدایی و افزایش جذب مواد مغذی می‌شود. این ماده موثر غذایی را می‌توان به‌صورت رقیق‌شده در آب مصرف کرد و یا از عصاره آن بر روی پوست استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر