۷ روغن خوراکی که سلامتی‌بدنتان را تضمین می‌کنند

کافی است تلویزیون را روشن کنید یا حتی در خودرو پیچ رادیو را باز کنید. هجوم تبلیغات مختلف کلافه‌تان می‌کند و بین این همه آگهی حتما یک آگهی به روغن‌های خوراکی مربوط می‌شود.
۷ روغن خوراکی که سلامتی‌بدنتان را تضمین می‌کنند
کد خبر : ۱۰۶۴۴

انواع و اقسام شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی هر ساله به دنبال ترفندهایی برای جلب مشتری بیشتر هستند. اما آیا واقعا این روغن‌ها برای سلامتی انسان ضرری ندارند ؟

طبق تحقیقات دانشمندان بهترین روغن‌ها برای سلامتی روغن‌های گیاهی هستند. اما خود این  روغن‌های گیاهی هم انواعی دارند و کاربردهایی که آشنایی با آن‌ها می‌تواند ما را هنگام خرید یاری کند.

ناگفته پیداست که روغن‌های گیاهی و مایع به روغن‌های حیوانی و جامد ارجحیت دارند. هر کدام از این روغن‌ها خواص ویژه‌ای دارند که آن‌ها را از دیگری متمایز می‌کنند. بنابراین، با در نظر گرفتن فواید هر کدام، می‌توانید بهترین روغن خوراکی متناسب با نیازهایتان را انتخاب کنید.

۱- روغن زیتون : روغن زیتون یکی از اجزای جدانشدنی رژیم‌های غذایی سالم مدیترانه‌ای است. از این روغن در انواع سالادها، پاستاها و نان‌ها استفاده می‌شود و از دید بسیاری از متخصصان تغذیه، بهترین روغن برای کبد چرب است. هنگام انتخاب روغن زیتون توجه داشته باشید که تا جای ممکن از روغن‌های بکر یا فرابکر استفاده کنید. روغن زیتون در پیشگیری از آلزایمر و ناراحتی‌های قلبی نقش موثری داشته و دارد. در مطالعه‌ای علمی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، مشخص شد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی روزانه ۴ قاشق چای‌خوری روغن زیتون، در بهبود میزان کلسترول مفید بدن به شدت موفق است. از این رو، می‌توان روغن زیتون را بهترین روغن برای جلوگیری از چاقی هم قلمداد کرد.

۲- روغن کنجد : اما بهترین روغن از دید طب سنتی آسیایی روغن کنجد است. روغن کنجد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ است و خاصیت ضدالتهابی دارد. از این رو، بهترین روغن خوراکی برای بهبود سلامت قلب و استخوان‌ها محسوب می‌شود. از طرفی، این روغن نقطه‌ی دود بالایی هم دارد و برای پخت‌وپز مناسب است.

۳- روغن آفتابگردان : ایرانیان آشنایی دیرینه‌ای با روغن آفتابگردان دارند و عموما از همین روغن برای پخت‌و‌پز استفاده می‌کنند. خوشبختانه، روغن آفتابگردان هم حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع‌نشده است و به میزان بسیار اندکی چربی اشباع‌شده دارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که استفاده از روغن آفتابگردان به جای روغن‌های جامد و حیوانی می‌تواند میزان کلسترول مضر و تری‌گلیسیرید را در بدن کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

۴- روغن هسته انگور : چربی اشباع‌شده‌ی موجود در روغن هسته‌ی انگور بسیار اندک است. این روغن، با نقطه‌ دود بالایی که دارد، می‌تواند بهترین روغن خوراکی برای پختن و سرخ کردن انواع غذاها محسوب شود. مزه‌ ملایم روغن هسته‌ی انگور طعم بسیار مطلوبی به سالاد یا سبزیجات سرخ‌شده می‌بخشد و خوردن آن‌ها را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

۵- روغن دانه کتان : روغن دانه‌ کتان منبع غنی آلفا لینولِنیک اسید، نوعی اُمگا-۳ بسیار مفید، است و بهترین روغن خوراکی برای کسانی محسوب می‌شود که از کمبود اسید‌های چرب مفید رنج می‌برند. مصرف این روغن در کنار سایر مواد غذایی همچون ماهی سالمون، ماهی خال‌خالی و ماهی ساردین، تأمین تمام انواع اُمگا-۳ لازم برای بدن را تضمین می‌کند.

۶- روغن آووکادو : آووکادو و روغن آووکادو سرشار از چربی‌های اشباع‌نشده هستند. روغن آووکادو در دمای پایین و بالا حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی است و می‌تواند برای افرادی که به دنبال روغنی همه کاره و سبک هستند، بهترین روغن خوراکی محسوب شود. نقطه‌ دود روغن آووکادو از روغن زیتون بالاتر است و می‌تواند برای سرخ کردن، نانوایی و آشپزی به مدت طولانی استفاده شود.

۷- روغن گردو : روغن گردو انتخابی سالم و منبعی غنی از اُمگا-۳ است و نقطه‌ دود بسیار پایینی دارد. بنابراین، انتخاب مناسبی برای آشپزی کردن نیست. ساختار غنی و مزه‌ دلپذیر این روغن، آن را تبدیل به گزینه‌ مناسبی برای مزه‌دار کردن سالادها و سایر مواد غذایی سرد کرده است. روغن گردو، بهترین روغن خوراکی برای کسانی است که از کلسترول بالا رنج می‌برند و به دنبال راهی برای افزایش میزان کلسترول مفید هستند.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
معجزه سوزن در موز را نفهمیدیم
بنیامین
ارسالی در
بهترین روغن روغن حیوانی