علائم سندروم روده تحریک‌پذیر

بیماری‌های گوارشی عمدتا دلایل عصبی دارند. از جمله این بیماری‌ها سندروم روده تحریک‌پذیر است که به احتمال زیاد با سیستم اعصاب در ارتباط است.
علائم سندروم روده تحریک‌پذیر
کد خبر : ۷۲۴۲

 سندروم ورده تحریک‌پذیر با نام‌هایی چون با نام‌های کولون اسپاستیک، کولون تحریک‌پذیر، کولیت مخاطی و کولیت اسپاستیک شناخته می‌شود و با سایر بیماری های روده ارتباطی ندارد.

با اینکه این بیماری باعث ایجاد سرطان روده نمی‌شود اما می تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی فرد داشته باشد.

علائم سندرم روده تحریک‌پذیر

علائم این بیماری عبارت است از: گرفتگی، درد شکم، نفخ و باد، یبوست و اسهال.

این علائم همیشه پایدار نیستند. آنها می‌توانند به صورت متناوب رخ دهند. با این حال، برخی از افراد علائم مداوم دارند. پزشک هم ممکن است بتواند بر اساس علائم، سندروم روده تحریک‌پذیر را تشخیص دهد.

آیا امکان پیشگیری از سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد؟

 در حال حاضر، توجه به رژیم غذایی و استرس بهترین گام برای جلوگیری از تشدید این ناراحتی است. مطمئنا مشورت با پزشک می‌تواند کمک زیادی به مدیریت محرک‌ها و فاکتورهای خطر اختصاصی شما کند. در حال حاضر هیچ آزمایشی برای تشخیص قطعی سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد. پزشک شما احتمالاً با بررسی یک تاریخچه پزشکی کامل، معاینه فیزیکی و آزمایش‌هایی برای رد سایر بیماری‌ها مانند بیماری سلیاک شروع می‌کند.

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

 

درمان‌های خانگی

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. با این حال، اگر فرد مبتلا از عوامل محرک دوری کند، رژیم غذایی مناسبی داشته باشد و به توصیه‌های پزشک خود عمل کند، به طور قابل توجهی می‌تواند عوامل بیماری را کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری کند. سبک زندگی می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی موثر باشد. نمونه‌هایی از این تغییرات سبک زندگی عبارتند از: شرکت در تمرینات ورزشی منظم، کاهش مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، زیرا کافئین روده‌ها را تحریک می‌کند، خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر، به حداقل رساندن استرس ، مصرف پروبیوتیک‌ها برای کمک به تسکین باد و نفخ و اجتناب از غذاهای سرخ شده یا تند. اکثر افراد مبتلا به این سندرم، دارای طبع سرد و بلغمی هستند. استفاده از دمنوش گیاهان دارویی مانند بابونه، زیره و آویشن نیز بسیار موثر است. نباید بلافاصله بعد غذا چای و میوه خورد و مصرف لبنیات و مواد غذایی نفاخ باید به حداقل برسد.

نتیجه‌گیری

زندگی با سندرم روده تحریک پذیر می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. عوارضی مانند درد معده ، اسهال و نفخ، اغلب در زندگی شما اختلال ایجاد می‌کنند. اما این سندروم قابل کنترل است. این بیماری می‌تواند در هر سنی به وجود بیاید و معمولا زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد. سندروم روده تحریک پذیر بیماری خیلی خطرناکی محسوب نمی‌شود، ولی در صورت عدم توجه به آن، فرد مبتلا ممکن است مجبور شود دردهای شکمی زیادی را تحمل کند.

 

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر