نوشیدن شیر قبل از خواب چه فوایدی دارد ؟

از فواید نوشیدن شیر کم گفته نشده و همه دیگر درباره ویژگی‌های شیر می‌دانند. اما مساله زمان نوشیدن شیر است.
نوشیدن شیر قبل از خواب چه فوایدی دارد ؟
کد خبر : ۹۲۳۷

اینکه شیر قبل غذا نوشیده شود یا بعد از غذا! قبل از خواب نوشیده شود یا صبح‌ها بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب؟!

اما اتفاق نظر بیشتری روی نوشیدن شیر قبل از رفتن به تختخواب هست. بسیاری از پزشکان معتقدند نوشیدن شیر قبل از خواب می‌تواند به داشتن خواب راحت‌تر کمک کند.

چرا خوردن شیر قبل از خواب توصیه می شود؟

در هر زمانی از شبانه روز اگر شیر را مصرف کنید مطمئنا به سلامتی بدن شما کمک می شود؛ اما خوردن شیر قبل از خواب مفیدتر است زیرا بدن در طول شب فرصت جذب کامل این ماده مغذی را پیدا می کند و به خوبی اثرات مثبت ناشی از آن را می‌توانید در طول روز و در هنگام انجام فعالیت های بدنی مشاهده کنید. همچنین لبنیات و مخصوصاً شیر در شب صفرای کمتری تولید می‌ کنند که همین مورد سبب جذب بهتر کلسیم و هضم راحت‌ تر آن ها می شود.

آیا نوشیدن شیر باعث خواب راحت می‌شود ؟

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف لبنیات مانند شیر و پنیر قبل از خواب ممکن است به برخی از افراد کمک کند خواب راحت‌تری داشته باشند. علت اینکه شیر را به عنوان ماده خواب‌آور شناسایی می‌کنند می‌تواند به دلیل ترکیبات تریپتوفان موجود در آن، هم چنین اثرات روانی مربوط به آن باشد. 

برخی ترکیبات موجود در شیر به ویژه تریپتوفان و ملاتونین می‌توانند کیفیت خواب را بهبود ببخشند. تریپتوفان یک آمینو اسید است که در انواع غذاهای حاوی پروتئین یافت می‌شود. این ماده نقش مهمی در تولید انتقال‌دهنده عصبی موسوم به سروتونین دارد. سروتونین خلق و خو را بهبود بخشیده و زمینه‌ساز ترشح ملاتونین که هورمون خواب در بدن است، می‌شود. نقش تریپتوفان و ملاتونین در اختلالات خواب به خوبی مشخص شده و مطالعات نشان داده که مصرف مکمل‌های این ترکیبات می‌تواند خواب را بهبود بخشد و علائم اضطراب و افسردگی را که هنگام خواب ظاهر می شوند کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید:

 
 
 

ویتامین سی کدام میوه‌ها از پرتقال بیشتر است ؟

آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

در فصل سرما چه ورزش‌هایی انجام دهیم بهتر است ؟

 

تاثیر در کاهش وزن

دیدگاه دیگری که وجود دارد این است که نوشیدن شیر قبل ز خواب می‌تواند به کاهش وزن منجر شود. نوشیدن شیر در شب ممکن است احساس سیری ایجاد کند که می‌تواند از بیدار شدن به دلیل گرسنگی جلوگیری کند. همچنین شیر منبع ضروری پروتئین است که می‌تواند به حفظ سطح قند خون و اطمینان از سطح انرژی کافی کمک کند.

تاثیر روی پوست

از فواید نوشیدن شیر قبل از خواب می توان به داشتن پوستی شاداب تر اشاره داشته باشیم. مصرف منظم شیرمی‌تواند ظاهری درخشنده به پوست بدهد. شیر دارای ویتامین بی ۱۲ است که می تواند با از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست باعث درخشندگی و جلوه ای زیبا در پوست شود. ویتامین آ موجود در شیر هم برای مبارزه با بیماری های مختلف پوستی کمک‌کننده است.

تسکین سرماخوردگی

خوردن شیر گرم تهیه شده با افزودن کمی زردچوبه در شب می تواند یک درمان طبیعی قوی برای تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه باشد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی شیر زردچوبه می تواند روند بهبود را تسریع کرده و حتی در وهله اول از بروز آن جلوگیری کند.

کاهش استرس

پروتئین ، لاکتیوم موجود در شیر می تواند با کاهش فشار خون ، آرامش ماهیچه ها و کاهش سطح کورتیزول ، هورمونی که بدن هنگام استرس آزاد می کند ، تأثیر آرام بخشی بر بدن بگذارد. لاکتیوم ممکن است بر گیرنده های مغز تأثیر بگذارد تا استرس و اضطراب را کنترل کند.

شیر را گرم بخوریم یا سرد ؟

تفاوتی بین نوشیدن شیر گرم و سرد قبل از خواب وجود ندارد؛ اما برخی افراد با خوردن شیر سرد دچار سردی و نفخ معده می‌شوند. بنابراین بهتر است شیر را یا کمی ولرم کنید یا آن را هم‌دما با محیط مصرف کنید تا دچار ناراحتی معده نشوید.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر