چرا کودکمان ناخن‌هایش را می‌جود + راه‌های درمان

ناخن جویدن در میان کودکان اتفاقی معمولا شایع است. برخورد والدین هم با این موضوع گاه پرخاشگرانه و گاه با نرمی است اما در بسیاری مواقع ناخن جویدن عادتی است که به سختی ترک می‌شود و یکی از چیزهایی است که والدین را عصبانی می‌کند. اما علت چیست؟
چرا کودکمان ناخن‌هایش را می‌جود + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۱۹۸۴

چرا کودکان ناخن خود را می‌جوند ؟

کودک ممکن است به دلایل زیادی مثل کنجکاوی، بی‌حوصلگی، تسکین استرس ، عادت یا تقلید، ناخن‌هایش را بجود. ناخن جویدن متداول‌ترین مورد از به اصطلاح "عادت‌های عصبی" است که شامل مکیدن انگشت شست، پیچاندن مو یا کندن مو، دست کردن در بینی و دندان قروچه هستند که ممکن است تا بزرگسالی هم ادامه یابند.

بزرگ شدن می‌تواند بچه‌ها را مضطرب کند و بسیاری از این تنش‌ها و فشارها برای والدین قابل مشاهده نیست. اگر کودک‌ ناخن‌هایش را در حد متوسطی می‌جود و به خودش آسیب نمی‌رساند و این کار را ناخودآگاه می‌کند، مثلاً هنگام تماشای تلویزیون، یا اگر در پاسخ به موقعیت‌های خاصی مانند یک اجرا یا امتحان تمایل به جویدن ناخن دارد، این فقط روش کنار آمدن با استرس جزئی است و شما احتمالاً دلیل زیادی برای نگرانی ندارید و به احتمال زیاد، فرزند شما این عادت را سرانجام خودبه‌خود ترک خواهد کرد. اما اگر حدس می‌زنید این موضوع خیلی طولانی شده، و از آنجا که شما بیشتر از هر کسی کودکتان را می‌شناسید، بهتر است روش‌هایی را برای کمک به ترک جویدن ناخن‌ها بدانید.

بیشتر بخوانید:

علائم افسردگی و راه‌های درمان آن

زودرنجی بیماری است ؟ + راه‌های درمان

۸ نکته برای داشتن خواب راحت شبانه

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

چه باید کرد ؟

برای ترک عادت جویدن ناخن در کودکان ابتدا باید علت‌یابی کنید و سپس راه‌های درمانی را پیش بگیرید.

بررسی نقطه اضطراب: اضطراب یکی از عوامل اصلی جویدن ناخن در کودکان است. اگر در مورد آنچه کودک شما را مضطرب کرده است حدس‌هایی دارید، مثلاً جابه‌جایی به یک خانه یا شهر جدید، طلاق والدین، رفتن به مدرسهٔ جدید یا مثلاً اجرای یک قطعه موسیقی، در مورد نگرانی‌هایش باید با او صحبت کند. هرچند در مورد بیشتر بچه‌ها، گفتن این کار راحت‌تر از انجام دادنش است، اما واقعا باید تلاش کنید به هر نحو ممکن دلیل را پیدا کنید.

ممنوعیت تنبیه: تا زمانی که فرزندتان واقعاً نخواهد جویدن ناخن‌ های خود را ترک کند، احتمالاً نمی‌توانید در این زمینه کار زیادی انجام دهید. مانند سایر عادت‌های عصبی، ناخن جویدن معمولاً ناخودآگاه است. اگر بچه‌ٔ شما حتی نمی‌داند که این کار را انجام می‌دهد، دعوا کردنش، غر زدن و تنبیه کردن او راهکارهایی کاملاً بی‌فایده است و حتی بزرگسالان هم در ترک عادت‌‌هایی مثل این مشکل زیادی دارند. پس تنبیه و سرزنش را کلاً کنار بگذارید.

استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن: برخی تکنیک‌های ریلکسیشن را انتخاب کنید تا هنگامی که احساس تمایل به جویدن ناخنش کرد امتحان کند، مثلاً تنفس عمیق یا باز و بسته کردن مشت‌هایش را با هم تمرین کنید.

معرفی جایگزین: یک یا دو فعالیت جایگزین را پیشنهاد دهید. مثلا به او خمیر بازی بدهید تا در موقع اضطراب با آن شکل‌سازی کند.

چه موقع پیش پزشک برویم ؟

در موارد نادر، ناخن جویدن شدید می‌تواند نشانهٔ اضطراب بیش از حد باشد. ناخن جویدن باعث می‌شود انگشتان کودک دردناک یا خون‌آلود شود، اگر رفتارهای نگران‌کنندهٔ دیگری نیز دارد، مانند کندن پوست جایی از بدن خود یا بیرون کشیدن مژه‌ها یا موهایش، یا اگر خواب خوب ندارد با پزشک کودکتان مشورت کنید.

اگر عادت ناخن جویدن فرزندتان به طور ناگهانی ظاهر و به سرعت زیاد شد نیز حتماً با پزشک مشورت کنید. در هر دو صورت، مراجعه به یک مشاور آگاه کودکان هم می‌تواند کار بهتر و درستی باشد.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر