چند راهکار برای درمان سردرد در خانه

سردرد با هر میزان و شدت و ضعفی که باشد کلافه‌کننده است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مدام سردرد دارید و مجبورید قرص‌های شیمیایی را برای تسکین دردتان استفاده کنید باید بدانید راهکارهایی هم وجود دارد که بتوان بدون قرص سردرد را تسکین داد.
چند راهکار برای درمان سردرد در خانه
کد خبر : ۱۳۵۶۷

چند نوع سردرد وجود دارد؟

شاید ندانید که بیش از ۱۵۰ نوع سردرد وجود دارد پس قبل از درمان لازم است بدانید نوع سردرد شما چیست ؟

سردرد تنشی

سردرد تنشی شایع‌ترین نوع سردرد در میان نوجوانان و بزرگسالان است و با عناوین دیگری ازجمله «سردرد استرسی»، «سردرد مزمن روزانه» و «سردرد مزمن غیرپیش‌رونده» نیز شناخته می‌شود. این نوع سردرد معمولا درد مزمن با شدت خفیف تا متوسط ایجاد می‌کند و مقطعی است.

سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای شدیدترین اما غیرشایع‌ترین نوع سردرد است که به‌شکل سوزش یا سوراخ‌شدن در پشت چشم‌ها احساس می‌شود. این نوع سردرد به‌صورت دوره‌های خوشه‌ای بروز می‌کند و طول مدت هر دوره از چند هفته تا چند ماه متغیر است.

سردرد سینوسی

وقتی سینوس‌ها ملتهب شوند، در ناحیه‌ گونه‌ها، پیشانی و پل بینی درد ایجاد می‌کنند. علائم سردرد سینوسی مانند آبریزش بینی، تب، احساس فشار در چشم و ورم صورت نیز ممکن است به‌صورت هم‌زمان بروز کنند.

سردرد میگرنی

معمولا یک یا چندبار در ماه بروز می‌کند و هربار چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. میگرن معمولا با علائم دیگری نیز همراه است که عبارتند از: حساسیت به نور، صدا و بو؛ تهوع و استفراغ؛ بی اشتهایی؛ ناراحتی معده و دردهای شکمی. سردردهای میگرنی در کودکان با علائمی مانند رنگ‌پریدگی، سرگیجه، تاری دید، تب و ناراحتی معده همراه‌اند.

درمان سردرد با روش‌های خانگی

اگر توانستید خودتان یا پزشک متخصص تشخیص دهید که به کدام نوع سردرد مبتلا هستید حالا وقت درمان است آن هم از نوع خانگی‌اش.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

نوشیدن آب

ساده‌ترین راه نوشیدن آب است چراکه علت بسیاری از سردردها کمبود آب و مایعات در بدن است. به گفته محققان با نوشیدن آب، علائم سردرد را در عرض ۳۰ دقیقه تا سه ساعت می‌توان از بین برد.

استفاده از سربند

روش مادربزرگ‌ها که برای رفع سر درد دستمالی را محکم به دور سر می‌بستند، چندان هم بی‌تاثیر نیست. این عمل باعث کاهش جریان خود پوست سر و در نتیجه کاهش ضربان در سردردهای میگرنی می‌شود.

استفاده از کمپرس

کمپرس چه از نوع گرم و چه از نوع سرد در درمان سردرد کاربرد دارد. معمولا مبتلایان به سردردهای تنشی کمپرس گرم و میگرنی‌ها کمپرس سرد را ترجیح می‌دهند. با این‌حال اگر سردرد تنشی یا میگرنی دارید، می‌توانید هردو کمپرس را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک به سردردتان جواب می‌دهد.

ورزش کردن

ورزش در حین سردرد به شرطی که خیلی شدید نباشد، به کاهش درد کمک می‌کند. با ورزش از شدت سردردهای تنشی کم کنید. ورزش‌های زیادی برای بالا بردن سطح فعالیت بدنی وجود دارد، اما یکی از ساده‌ترین ورزش‌ها همان پیاده‌روی یا افزایش تعداد گام‌های روزانه است.

استراحت کردن

استراحت کردن یا نشستن در اتاق تاریک به رفع علائم میگرن کمک می‌کند. چشم‌هایتان را ببندید و روی رفع تنشی که در گردن، پشت و شانه‌ها‌ی‌تان احساس می‌کنید، متمرکز شوید.

درمان‌های گیاهی

برای درمان سردرد می‌توانید از برخی گیاهان که خواص دارویی دارند استفاده کنید.

درمان سردرد با زنجبیل، نعناع فلفلی، روغن اسطوخودوس، دارچین، آویشن، سیب، میخک، رزماری، ریحان

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر