آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

این جمله را به خصوص در زمان ناراحتی بسیار شنیده‌ایم که "خنده بر هر درد بی‌درمان دواست". اما این گفته تا چه اندازه صحت دارد ؟
آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟
کد خبر : ۶۸۵۴

 یافته‌های محققان و پژوهشگران تاثیر شادی و خنده بر عملکرد ارگانیسم بدن را مثبت نشان می‌دهد اما نه تا این اندازه که بتواند هر دردی را درمان کند. کاربردی بودن این توصیه شرط و شروطی دارد که باید به آن‌ها هم توجه شود. خنده دردی را دوا نمی‌کند؛ بلکه فقط اصلیت موجود را به‌طور مصنوعی و موقت، کم رنگ می‌کند. پس در نتیجه، جمله «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست» و این توصیه، منسوخ شده است.

چند ویژگی مثبت و سودمند خنده

با اینکه گفتیم خنده نمی‌تواند همه دردها را درمان کند؛ اما خنده تاثیر به سزایی روی بدن و از بین بردن بیماری‌ها یا تسریع در روند بهبودی بیماران دارد. چند ویژگی مثبت خنده عبارت است از:

از بین بردن استرس : خنده با کاستن از غلظت هورمون‌های استرس‌زای شناور در خون، آثار استرس را برطرف می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی : خنده با افزودن بر میزان سلول‌های ایمنی ضد ویروس، ضد عفونت و ضد سرطان، به تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌پردازد. بر پایه‌ یافته‌های دکتر «لی اس برک»، خنده می‌تواند فعالیت سلول‌های قاتل که وظیفه‌ محافظت از ما در برابر سرطان را به‌عهده دارند، بهبود بخشد.

اکسیژن‌رسانی: خنده، قلب و عروق را کاملاً ورزش می‌دهد. یک‌دقیقه خنده‌ از ته دل، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و اگر خنده، ۱۰ دقیقه ادامه یابد، ضربان قلب به‌اندازه‌ استفاده از دستگاه‌های ورزشی، بالا می‌رود.

ترشح هورمون‌های شادی‌آفرین: خنده به رهاسازی «آندورفین» منجر می‌شود. «آندورفین»، مسکنی‌ست که خود بدن می‌سازد و افزون بر تسکین‌‌دادن دردها، حامل پیام‌های مهر و دلبستگی و احساس دلسوزی و گذشت نیز هست.

ضد بیماری قلبی : یکی دیگر از تاثیرات مثبت خنده بر سلامت جسمی افراد، محافظت از قلب آن‌ها است. جالب است بدانید که خندیدن عملکرد رگ‌های خونی قلب را بهبود می‌بخشد و جریان خون را افزایش می‌دهد. بنابراین افرادی که زیاد می‌خندند، در برابر حملات قلبی و امراض قلبی و عروقی ایمنی بیشتری دارند.

کالری‌سوزی خنده: یک مطالعه نشان داد که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خندیدن در روز می تواند تقریبا ۴۰ کالری بسوزاند  که برای از دست دادن سه یا چهار پوند در طول یک سال کافی است.

 

بیشتر بخوانید:

ویتامین سی کدام میوه‌ها از پرتقال بیشتر است ؟

 

 

همچنین خنده بار سنگین عصبانیت را کم می کند. هیچ چیز خشم و درگیری را سریعتر از یک خنده از بین نمی برد. خنده حتی ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید. مطالعه ای در نروژ نشان داد که افراد دارای شوخ طبعی قوی‌تر عمر بیشتری نسبت به  کسانی دارند که خیلی کم می‌خندند.

خنده درمانی در کشورهای جهان

جالب است بدانید که در برخی کشورها مانند فرانسه شیوه "خنده درمانی" برای مداوای امراض سخت به کار می‌رود. در این روش توسط ابزارهای شوخ طبعی، نوارهای ویدیویی سرگرم کننده و هنر بازیگران کمدی، امراض مزمن بیماران درمان می‌شود. موضوع مهم اینکه این روش با تقویت دستگاه دفاعی بدن در بهبود بیماران مبتلا به سرطان که دچار افسردگی نیز شده‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارد و روند مداوای آن را سریع‌تر می‌کند. چنانچه در این کشورها روش بذله گویی یا خنده درمانی هدفمند نیز به کار برده نشود، استفاده از دلقک‌ها در درمانگاه‌های ویژه اطفال و بخش‌های بستری کودکان جایگاه خاصی دارد و به روند بهبود بیماران کمک می‌کند.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
خنده داریم تا خنده یک خنده واقعا جدیه وموضوع خنده دار است ولی یموقع خنده زورکی است از روی ناچاری وی خنده هم خنده عصبی هست بعضی ها وقتی موضوع خیلی ناراحت کننده باشد می‌خندن یعنی خودشون میگیره دیگه اینه چون درد شناخته شده نیست میگن بر هر درد بی درمان دواست