ویژگی‌های یک تخت‌خواب مناسب

بارها پیش آمده که از خواب بیدار می‌شوید اما احساس داشتن یک خواب راحت را نداشته‌اید. بدن خشک شده و دردناک است.
ویژگی‌های یک تخت‌خواب مناسب
کد خبر : ۱۲۰۰۶

 علت می‌تواند از وجود و خوابیدن روی یک تخت نامناسب باشد. داشتن خواب نامناسب به دلیل خوابیدن روی یک تخت ناراحت و غیر استاندارد می‌تواند بر سلامتی، احساسات و قدرت تفکر ما تاثیر منفی بگذارد. بنابراین دانستن نکات خرید تختخواب مناسب، امری مهم و حیاتی است.

تشک مناسب

مسلما مهم‌ترین بخش خوابیدن به وجود تشک مناسب بستگی دارد. هر فردی به فراخور شرایط جسمانی خود در هنگام انتخاب تشک باید چند مولفه مهم را مد نظر داشته باشد.

  • اگر به کمردرد یا دیسک کمر شدید مبتلا هستید هرگزاز تشک‌های فنری استفاده نکنید. تشک های فنری به علت وجود فنر در هسته مرکزی تشک و نرم بودن سطح آن به تناسب تشک های طبی گزینه مناسبی نیستند. افرادی که کمردرد و دیسک کمردارند باید از تشک‌های تمام طبی بدون فنر استفاده کنند.
  • افرادی که از سلامت کامل برخوردارند یا کمردرد خفیف دارند می‌توانند از تشک فنر منفصل استفاده کنند. تشک‌های فنرمتصل برای کودکان و نوجوانان و افرادی که از سلامت کامل برخوردار هستند گزینه مناسبی است. نکته مهم که بسیاری به آن دقت کافی ندارند ارتفاع تشک است.  برخی از مدل‌های تختخواب دارای لبه است و تشک با ارتفاع  خاص برای آن مناسب است. ارتفاع مناسب تختخواب با قرارگیری تشک بر روی آن باید به گونه‌ای باشد که در هنگام نشستن بر لبه تختخواب زانو در زاویه ۹۰ قرار گیرد.

ارتفاع مناسب تخت‌خواب

یکی از ویژگی‌های کلیدی در هنگام انتخاب تخت خواب ارتفاع مناسب آن است. ارتفاع مناسب باعث گردش خوب هوا در زیر تخت خواب می‌شود. این ویژگی به‌منظور جلوگیری از رشد میکروب‌ها و جلوگیری از رطوبت هم حائز اهمیت است. به همین علت تخت باید دارای ارتفاع مناسب باشد تا جریان هوا به راحتی از قسمت زیرین تشک عبور کند. هرچند باز بودن زیر تخت شما را مجبور می‌کند تا مدام آن را تمیز کنید اما لبه‌های مماس نیز باعث جلوگیری از گردش هوا می‌شود. همان‌طور که گفتیم بهترین زاویه‌ای که هنگام نشستن روی تخت باید در نظر داشت این است که بین زانو و ران شما زاویه نود درجه ایجاد شود. به گونه‌ای که کف پاها به صورت کامل با کف زمین مماس باشد و زانوها قائم بر بدن باشد. از این ‌رو می‌‌توان بیان کرد ارتفاع مناسب برای یک تخت خواب استاندارد برای یک فرد بالغ بین سی تا چهل سانتی‌متر است و اندازه‌های کمتر از اندازه عنوان شده باعث ایجاد سختی و دشواری در هنگام استفاده خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

چرا کودکمان ناخن‌هایش را می‌جود + راه‌های درمان

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

 

داشتن پایه مستحکم

یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب تخت خواب مناسب می‌بایست به آن دقت کنید پایه‌های مستحکم آن می باشد. پایه‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتواند وزن مداوم تشک را بدون خم شدن تحمل کند. از طرفی زمانی که فرد روی آن قرار می‌گیرد این پایه‌ها باید علاوه بر وزن تشک بتواند وزن فرد را نیز تحمل کند. برخی از تخت‌ها جک دار و برخی دیگر بدون جک هستند. کفی‌هایی که به حالت جک دار هستند دیگر نیازی به پایه ندارد و امکان دسترسی آسان به فضای زیر تخت فراهم می‌شود. باید این نکته را بدانید که تخت‌های دارای کفی جک دار از نوع بدون جک آن گران‌تر هستند. شما در هنگام خرید با توجه به نیاز خود می‌توانید یک مورد را انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

  علاوه بر طرح، رنگ، مدل و زیبایی به‌تناسب اتاق­‌خواب و ابعاد تخت‌خواب توجه کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

  اگر هم مدام مجبور هستید تخت‌خواب را جا به جا کنید، علاوه بر توجه به استحکام تخت وزن آن را نیز در نظر بگیرید.

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر