راهنمای خرید ماهی تازه

بدون شک خرید کردن به خصوص خرید مواد خوراکی یکی از اولویت‌های زندگی است.
راهنمای خرید ماهی تازه
کد خبر : ۶۵۸۲

اما خرید داریم تا خرید. برای مثال این روزها که هوا سرد شده خرید برخی مواد غذایی مناسب این فصل قلق خاص خودش را دارد. گرچه ماهی یه نوع ماده غذایی سرشار از ویتامین است که خوردنش در همه فصول توصیه می‌شود اما لذت خوردن ماهی در فصول سرد چند برابر است. اما برای خرید ماهی تازه برای ما که در شهر زندگی می‌کنیم بغضا تبدیل به چالش می‌شود.

از کجا بفهمیم ماهی تازه است ؟

ماهی جزو مواد غذایی ای است که خیلی زود امکان فاسد شدن را دارد و خرید آن‌ هم فوت و فن خاصی دارد. برای خرید ماهی و تشخیص تازگی آن باید به نکاتی مانند درخشان بودن ظاهر ماهی و موج‌های رنگارنگ در پولک‌های ماهی توجه کرد که نشان می‌دهد ماهی به تازگی صید شده است. مشاهده لک روی شکم ماهی بهترین دلیل برای فاسد بودن آن است همچنین چشم‌های ماهی باید درخشنده و برجسته باشد و در صورت چشم غیرشفاف و سفید می‌توان گفت این ماده غذایی کهنه است. ماهی ای که در حال فاسد شدن است از آب شش‌هایش بوی گندیدگی به مشام می‌رسد. ماهی‌هایی که به تازگی صید شده‌اند دارای آب شش‌های قرمز هستند. اگر ماهی برای مدت طولانی بیرون آب باشد، آب شش‌هایی خاکستری رنگ دارد. در هنگام خرید دم ماهی را در دست بگیرید تا کاملا ماهی استوار باشد. همچنین گوشت بسیاری از ماهی‌های تازه سفت است و حالت لاستیکی دارد. البته ماهی شیر از این مقوله جداست چرا که گوشت آن در حالت تازه نرم است.

اگر گوشت ماهی مقداری اب دار بود دقت کنید که این آب شفاف و به مانند آب دریا و یا آب آشامیدن باشد. اگر گوشت آبی شیری رنگ داشت، نشان از ماندگی و کهنگی ماهی است.

 

بیشتر بخوانید:

چرت بعدازظهر برایمان مفید است؟

 

یخ‌زدایی ماهی

برای حفظ کیفیت و ارزش غذایی ماهی‌های منجمد باید مرحله یخ‌زدایی هم درست انجام شود؛ یعنی ۲۴ ساعت قبل از مصرف، ماهی را از فریزر خارج کرد و در یخچال نگه داشت. یکی دیگر از روش‌های یخ‌زدایی ماهی، قرار دادن آن داخل مایکروفر یا زیر آب سرد روان است. با این روش هم کیفیت و ارزش غذایی ماهی حفظ می‌شود.

اگر مرحله انجماد یا یخ‌زدایی ماهی درست انجام نشود، خونابه زیادی از آن خارج می‌شود که باعث کاهش املاح محلول در آب و ارزش تغذیه‌ای ماهی خواهد شد و در نتیجه طعم آن تغییر پیدا می‌کند.

مدت زمان استفاده از ماهی

ماهی‌های تازه را تا دو روز می‌توانید در یخچال و دو ماه در فریزر نگهداری کنید .

ماهی‌های منجمد قابلیت ۶ ماه فریز شدن را دارند .

اگر ماهی دودی و شور تهیه می‌کنید باید بلافاصله آن‌ها را مصرف کنید.

اگر ماهی کنسرو شده خریداری و مصرف می‌کنید، حتما به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید. ضمنا از برندهای معتبر خریداری کنید و به باد کردگی در کنسرو دقت داشته باشید .

حواستان باشد از آنجایی که مسمومیت با ماهی فاسد بسیار خطرناک و کشنده است، لطفا به موارد ذکر شده در زمان خرید ماهی دقت کنید .

 

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر