چرا خمیازه می‌کشیم ؟

خمیازه گاهی یک کار لذت‌بخش است اما در صورت تکرار و مداومت به یک حرکت ناخوشایند برای خود فرد و سایر افراد بدل می‌شود به خصوص که حرکتی مسری هم هست!
چرا خمیازه می‌کشیم ؟
کد خبر : ۱۲۰۹۲

اما به راستی چرا خمیازه می‌کشیم ؟

وقتی خمیازه می‌کشیم به صورت غیر ارادی دهان را باز کرده و با یک تنفس عمیق ریه‌ها را پر از هوا می‌کنیم. خمیازه پاسخ طبیعی بدن در مقابل خواب آلودگی یا خستگی است.

بعضی از خمیازه‌ها کوتاه و بعضی چند ثانیه طول می‌کشند. کشش شدید فک باعث افزایش جریان خون در صورت، سر و گردن شده و نفس کشیدن عمیق باعث جریان مایع نخاعی و خون از مغز به سمت پایین می‌شود. در واقع هوای خنک دهان باعث خنک شدن این مایعات شده و مجموع این اتفاقات، خون (با حرارت بالا) را از مغز خارج کرده و خون (با حرارت پایین) را وارد ریه‌ها می‌کند و در نتیجه سطح مغز را خنک نگه می‌دارد. بر این اساس وقتی هوا خنک است بیشتر خمیازه می کشیم، زیرا هوای سرد مغز را بهتر از هوای گرم خنک می‌کند.

دلیل خمیازه بیش از حد چیست ؟

خمیازه کشیدن با فاصله زمانی بیشتر از یک بار در دقیقه، هرچند ممکن است به دلیل خواب آلودگی یا بی حوصلگی باشد، اما می تواند نشانه‌ای از یک مشکل زمینه‌ای باشد.

علت دقیق خمیازه بیش از حد مشخص نیست، اما ممکن است در نتیجه موارد زیر رخ دهد: خواب آلودگی یا خستگی، اختلالات خواب مانند آپنه خواب، عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی و اضطراب مانند مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین که در واقع گروهی دارو های ضد افسردگی هستند که برای درمان افسردگی و تعدادی از انواع اختلالات شخصیتی و اضطرابی تجویز می شوند. خونریزی در قلب یا اطراف آن.

خمیازه بیش از حد گاهی نشانه‌ای از تومور مغزی، حمله قلبی، صرع، ام اس، نارسایی کبدی و یا ناتوانی بدن در کنترل دما است.

اگر مرتباً و بدون دلیل مشخصی خمیازه می‌کشید، فقط یک پزشک می‌تواند علت دقیق آن را تشخیص دهد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم افسردگی و راه‌های درمان آن

زودرنجی بیماری است ؟ + راه‌های درمان

۸ نکته برای داشتن خواب راحت شبانه

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

راه‌های جلوگیری از خمیازه

۱- تنفس عمیق: اگر زیاد خمیازه می‌کشید، انجام تمرینات تنفس عمیق از طریق بینی، به دلیل وارد کردن اکسیژن بیشتر به بدن می تواند موثر باشد.

۲- حرکت کنید. نشستن یا ایستادن در یک وضعیت ثابت احتمال کشیدن خمیازه را افزایش می‌دهد، اما حرکت کردن و یا تغییر وضعیت بدن، با تحریک مغز از خمیازه جلوگیری می‌کند.

۳- مصرف کافئین را محدود کنید. کم کردن مصرف کافئین با بهبود کیفیت خواب، مانع از خواب آلودگی و در نتیجه کاهش خمیازه می‌شود.

چرا خمیازی مسری است ؟

تجربه نشان می‌دهد که این واکنش غیرارادی بدن در میان گروه‌هایی با هم‌بستگی اجتماعی بیشتر، حالت مسری‌تری دارد. مسری بودن خمیازه به حدی است که اگر کسی را ببینید که این عمل را انجام می‌دهد یا صدای آن را بشنوید یا حتی به آن فکر کنید، ممکن است خمیازه بکشید. نکته جالب این است که کودکان زیر ۵ سال به‌دلیل نداشتن تجربه‌ روابط اجتماعی، دچار خمیازه مسری نمی‌شوند !

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
خماری هم انسان زیاد خمیازه میکشه