دلایل خارش پوست سر

اگر گاهی خارش سر کلافه‌تان می‌کند و نه دلیلی به ذهنتان می‌رسد و نه راهکاری برای برطرف شدنش دارید بد نیست این مطلب را بخوانید.
دلایل خارش پوست سر
کد خبر : ۱۳۵۴۷

گاهی خارش پوست سر می‌تواند از خشکی پوست باشد یا حتی از مشکلات کبدی.

اما به هر دلیلی دچار خارش پوست هستید باید به نوعی برطرفش کنید.

شوره سر

اگر پوست سرتان خشک و دچار خارش است و هم زمان پوسته‌هایی بر روی موها یا لباس خود می‌بینید، شک نکنید که به شوره سر مبتلا هستید.

شوره سر، که مشکلی متداول است، به حالتی گفته می‌شود که تکه‌های خشک‌شده پوست سر از آن جدا می‌شوند. اگر موهای تیره دارید یا رنگ‌های تیره می‌پوشید، ممکن است این ذرات را روی مو یا شانه‌های خود مشاهده کنید. شوره سر ممکن است باعث خارش سر شما شود.

واکنش به محصولات مراقبت مو

علت خارش پوست سر و همچنین، خشکی و پوسته پوسته شدن آن به کیفیت آب کشی موها برمی گردد. در واقع، احتمالا موهایتان را بعد از شستشو با شامپو، به خوبی آبکشی نکرده‌اید. باقی ماندن مواد شامپو روی پوست سر موجب تحریک شدن آن می‌شود.

اما اگر خارش پوست سر همراه با بثورات پوستی باشد، احتمالا دچار وضعیتی شده‌اید که به آن درماتیت تماسی آلرژیک می‌گویند. همچنین ممکن است شما به شامپو، نرم کننده یا دیگر محصولاتی حساسیت داشته باشید که از آنها روی پوست سرتان استفاده می‌کنید. در این صورت، احتمالا نه تنها بر پوست سر خود، بلکه در هر قسمت پوست‌تان که با این مواد در تماس است بثورات پوستی خارش‌‌دار خواهید داشت.

شپش سر

خارش یکی از شایع‌ترین علائم وجود شپش سر است. اگر شک دارید که که گرفتار شپش سر شده یا خیر، از فردی بخواهید که از نزدیک و به دقت پوست سر شما را بررسی کند و به دنبال نشانه‌های این حشرات کوچک بگردد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

جرب یا گال

بیماری عفونی و مسری گال هم می‌تواند علت خارش پوست سر شما باشد. گال به وسیله حشره کوچکی به وجود می‌آید که مایت (هیره) انسانی نامیده می‌شود. اگر این مایت‌ها به پوست سرتان نفوذ کنند می‌توانند باعث ایجاد خارش شوند. خارش شایع‌ترین علامت گال است و آن‌قدر می‌تواند شدت یابد که تمام شب شما را بیدار نگه دارد.

پسوریازیس

حدود پنجاه درصد افراد مبتلا به پسوریازیس پلاکی، در برخی موارد دچار بروز علائم در قسمت‌هایی از پوست سر می‌شوند. ممکن است بر پوست سر خود لکه‌های قرمز رنگ، پوسته هایی شبیه شوره سر، پوسته های درشت نقره‌ای و سفیدرنگ داشته و همچنین دچار خشکی پوست سر باشید. پسوریازیس پوست سر اغلب با خارش هایی با شدت و ضعف متفاوت همراه است.

اگزمای پوست سر

ششمین علت خارش پوست سر درماتیت آتوپیک است. اگر شما به نوعی از اگزما مبتلا هستید که با عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می‌شود، این اگزما می‌تواند روی پوست سر شما گسترش پیدا کند. در این صورت، روی پوست سر شما قسمت‌های قرمزرنگ و پوسته دیده می‌شود. بعضی عنوان می‌کنند که پوست سرشان دچار سوزش شده است و در این قسمت‌ها دچار خارش هستند.

ناراحتی عصبی

خارش شدید پوست سر، بدون نشانه‌هایی از بثورات پوستی یا سایر واکنش‌های پوستی، می‌تواند نشانه مشکل عصبی باشد. پزشک شما ممکن است مشکل نوروپاتی را مطرح کند. نوروپاتی اصطلاحی پزشکی است که برای اشاره به مشکلات عصبی ناشی از آسیب، بیماری یا اختلال در کارکرد اعصاب به کار می‌رود. بیماری‌هایی مانند دیابت و زونا ممکن است بر روی اعصاب تأثیر بگذارند.

در نهایت اینکه هرکدام از این‌ مشکلات که گفته شد روش درمان مخصوص به خود را دارد. برای درمان ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید و پس از تشخیص بیماری باید نسبت به درمان اقدام کرد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر