شوره سر چیست ؟ + راه‌های درمان خانگی

سفیدک‌های روی مو که گاهی هم روی شانه‌ها میریزند و صحه نوخوشایندی ایجاد می‌کنند. این‌ها همان شوره شر هستند که لابه‌لای موها دیده شده و آدم را کلافه می‌کنند.
شوره سر چیست ؟  + راه‌های درمان خانگی
کد خبر : ۱۱۹۱۷

اما شوره سر چیست و چگونه می‌توان با چند راهکار خانگی از شرش خلاص شد ؟

شوره سر چیست ؟

شوره سر در اصل همان سلول‌های مرده‌ای است که بعد از مدتی از روی پوست سر جدا شده به صورت پوسته‌های سفید بر روی موها و سطح پوست نمایان می‌شوند. این اختلال معمولا باعث ایجاد التهاب و خارش بر روی پوست سر فرد می‌شود، لکه‌های چربی بر روی موها ایجاد می‌شود و همچنین پوسته‌ها بعد از جدا شدن از پوست سر بر روی لباس و بدن فرد نمایان می‌شوند و به این ترتیب، سطح عزت نفس را در فرد کاهش می‌دهند.

علل ایجاد شوره سر

عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد شوره سر در افراد شوند که عبارتند از: استرس، بیماری‌های زمینه‌ای، رژیم غذیی نامناسب، آب و هوای نامناسب، کمبود بعضی ویتامین‌ها، مصرف بعضی داروها، مسایل هورمونی، چربی بیش از حد پوست سر، خشکی پوست سر،  حساسیت نسبت به مواد شست‌و‌شوی مو، اگزمای سبورئیک و ...

درمان‌های خانگی شوره سر

    برای درمان شوره سر می‌توان به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد اما اگر می‌خواهید در منزل درمان خود را شروع کنید بد نیست این موارد را امتحان کنید:

ماست

    ماست، یک ماده بسیار موثر برای تقویت پوست و مو است. برای درمان سریع شوره سر می‌توانید مقداری ماست بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه بر روی موهای شما بماند و بعد آن را شسته و با یک شامپوی مناسب موهای خود را تمیز کنید.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

نمک

    استفاده از نمک برای درمان خانگی شوره سر نیز بسیار موثر است. نمک باعث از بین بردن سلول‌های مرده و باز کردن منافذ پوست می‌شود، تولید چربی اضافی توسط پوست را کنترل و باعث رطوبت رسانی به سطح پوست می‌شود. برای درمان شوره به وسیله نمک می‌توانید به صورت مستقیم، نک را بر سطح پوست سر بریزید، دست خود را خیس کرده و به مدت ۱۵ دقیقه پوست را ماساژ دهید. و همچنین می‌توانید نمک را به شامپو اضافه کنید و با آن موهای خود را بشویید.

روغن زیتون

    در طب سنتی از روغن زیتون برای درمان گیاهی شوره سر و ریزش مو استفاده‌های زیادی می‌شود چرا که این روغن باعث نرمی و رطوبت رسانی به سطح پوست می‌شود و به این ترتیب، ویتامین‌های موجود در این روغن، جذب سر می‌شود و باعث از بین بردن شوره سر می‌شود.

حنا

    حنا از دیرباز برای تقویت موهای سر مورد توجه افراد بوده است. استفاده از حنا برای درمان خانگی شوره سر چرب یک راه‌حل فوق‌العاده مناسب است که تاثیر فوری دارد و بعد از یک‌ بار استفاده از این ماده می‌توانید تاثیر آن را ببینید. همچنین برای درمان خانگی شوره سر قارچی نیز می‌توانید از این ماده در ماسک‌های مختلف استفاده کنید تا به سرعت شوره سر را رافع کند.

روغن کنجد

    روغن کنجد خاصیت مرطوب کننده، ضد باکتری و ضد قارچ دارد به همین خاطر از بروز عفونت‌های پوستی بر روی سر جلوگیری می‌کند و به این ترتیب شوره سر را از بین می‌برد. برای درمان خانگی شوره سر کودکان می‌توانید مقداری روغن کنجد بر روی سطح سر کودک بمالید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را ماساژ دهید و بعد به وسیله شامپو و آب ولرم موهای کودک را بشویید.

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر