چه بخوریم که بدنمان در فصل زمستان گرم بماند ؟

درست است که در زمستان باید برای گرم شدن از وسایل گرم‌کننده استفاده کنیم و لباس گرم بپوشیم اما نباید از تغییر در رژیم غذایی طی زمستان غافل شویم.
چه بخوریم که بدنمان در فصل زمستان گرم بماند ؟
کد خبر : ۸۹۶۴

شاید زیاد مهم به نظر نرسد اما واقعیت این است که غذاها و نوشیدنی‌ها نقش مهمی در گرم نگه داشتن بدن در فصل سرما دارند.

یک حقیقت ناخوشایند این است که غذاهایی که سرشار از چربی هستند در زمستان کمک می‌کنند تا بدن از درون گرم شود. در نتیجه خوردن چربی‌های اضافی؛ اما سالم در زمستان می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد که این کار خود باعث گرم شدن بدن خواهد شد. اما خوب مسلما عده زیادی که به تناشب اندام بیشتر اهمیت می‌دهند علاقه‌ای به استفاده از غذاهای چرب ندارند. بنابراین می‌توان پیشنهادهای دیگر را بررسی کرد.

نوشیدنی‌های گرم بدن را گرم نگه می‌دارند ؟

شاید تصور شما بر این باشد که خوردن نوشیدنی‌های گرم باعث می‌شود بدن شما گرم شود. اما بهتر است کمی از این تصور فاصله بگیرید. به این علت که نوشیدنی گرم تنها در لحظه بدن شما را گرم کرده و باعث عرق کردن شما می‌شود؛ اما این گرما، طولانی‌مدت باقی نخواهد ماند و سریع از بدن خارج می‌شود. این درحالیست که خوردن نوشیدنی سرد و خنک مانند یک لیوان شیر در فصل سرما باعث خواهد شد عروق منقبض و گرما تولید شود.

نوشیدن قهوه

اگر هر روز صبح یک فنجان قهوه سرد بنوشید به شما در گرم شدن بدن‌تان کمک می‌کند. چون قهوه سرشار از کافئین است و با تحریک روند ترشح اسیدهای چرب از بافت‌های چربی، سوخت و ساز بدن را افزایش داده در نتیجه، موجب بالا رفتن دمای بدن خواهد شد. همچین کافئین در قهوه باعث خواهد شد تا متابولیسم پس از مصرف این نوشیدنی تحریک شود. این کار بدن شما را تشویق می‌کند تا سوخت‌ساز بیشتری داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:

ویتامین سی کدام میوه‌ها از پرتقال بیشتر است ؟

آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

در فصل سرما چه ورزش‌هایی انجام دهیم بهتر است ؟

چرا شیرینی‌ها چاقمان می‌کنند ؟

 

زنجبیل

خوردن زنجبیل به شکل‌های مختلف چه چای زنجبیلی، چه شیرینی زنجبیلی، چه نان زنجبیلی، چه ریختن زنجبیل در غذا و... برای گرم شدن و گرم ماندن بدن بسیار مفید است. زنجبیل باعث افزایش فشار خون، تحرک جریان خون در رگ‌ها و در نهایت گرمای بدن می‌شود.

میوه و سبزیجات

خوردن میوه هم به نوبه خود در حفظ گرمای بدن اثرگذار هستند. به، سیب،گلابی، انار، خرما، انگور و... کمک می‌کنند تا بدن به گرمای متعادلی دست پیدا کند.

مصرف سبزی‌هایی مانند کلم، گل‌کلم، چغندر، کرفس، شاهی، ترخون، نعناع مفید بوده و به دلیل هضم راحت‌شان به دستگاه گوارش نیز آسیبی وارد نمی‌کند.

گوشت بدون چربی

گوشت بدون چربی گاو، گوشت کم‌چرب گوسفند، گوشت مرغ، گوشت بوغلمون، آش شله قلمکار، ترخینه، آبگوشت، سوپ، حلیم و... از جمله مواد غذایی هستند که پخت و مصرف آن در زمستان گرمابخش بدن‌تان خواهد بود.

معجون مغزی‌جات

انواع مغزها شامل پسته، گردو، بادام و… را به شکل پودر در آورید، آن را با دو قاشق عسل یا چند عدد خرما و یک عدد موز ترکیب کرده و یک لیوان شیر گرم به آن اضافه کنید. بدین ترتیب یک لیوان معجون انرژی‌زای طبیعی دارید که می‌تواند گرمای لازم برای بدن را فراهم کند.

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر