علائم بیماری آب مروارید چشم و راه‌های درمان

یکی از بیماری‌هایی که با افزایش سن خودش را نشان می‌دهد بیماری آب مروارید است که علیرغم اسم ترسناکش این روزها درمانش زیاد سخت نیست.
علائم بیماری آب مروارید چشم و راه‌های درمان
کد خبر : ۱۰۳۳۹

آب مروارید تاری بدون ‌درد در عدسی داخل چشم است. از آنجایی که آب مروارید جلوی عبور نور از عدسی را می‌گیرد، دید واضح را نیز مشکل می‌کند و حتی می‌تواند در طول زمان موجب کوری شود. آب ‌مروارید پیش‌رونده است، به‌ این معنی که در طول زمان بدتر می‌شود. با اینکه بیشتر موارد آب مروارید چشم در افراد پیرتر رخ می‌دهد اما نباید آن را با پیرچشمی اشتباه گرفت.

علائم آب‌ مروارید:

تاری دید

رایج‌ترین نشانه آب ‌مروارید دید تار تصاویر در هر فاصله‌ای است. ممکن‌است افراد دید خود را مه‌آلود، ابری یا غبارگرفته توصیف کنند. ممکن ‌است افراد مبتلا به آب ‌مروارید در شب به ‌سختی ببینند و رانندگی کنند.

حساسیت به نور

حساسیت به نور یا نور زننده، نشانه دیگری از آب ‌مروارید است. ممکن ‌است سخت ‌باشد که فرد مبتلا به آب ‌مروارید در نور شدید خورشید ببیند. ممکن ‌است نورهای داخلی خیلی روشن به ‌نظر برسند یا ممکن‌ است به‌نظر برسد که هاله‌ای اطراف آنها وجود دارد. نور درخشان چراغ جلوی ماشینی که به سمت آنها می‌آید، می‌تواند مشکلاتی در رانندگی در شب ایجاد کند.

دوبینی 

دوبینی یا دید دوگانه، هنگام نگاه کردن با یک چشم می‌تواند نشانه دیگری از آب ‌مروارید باشد. این حالت با دوبینی که از توازن نامناسب چشم‌ها به‌ وجود می‌آید، تفاوت دارد. دوبینی مشاهده ‌شده در آب ‌مروارید حتی زمانی که تنها از یک چشم نگاه می‌کنید هم اتفاق می‌افتد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

تغییر رنگ 

آب ‌مروارید بر مشاهده رنگ‌ها هم تاثیر می‌گذارد. برخی رنگ‌ها ممکن ‌است محوشده به ‌نظر برسند و ممکن ‌است اشیا سایه‌ای زرد یا قهوه ای داشته ‌باشند. ممکن ‌است در ابتدا این علامت دیده‌ نشود اما در طول زمان تشخیص بین رنگ آبی و بنفش سخت خواهد شد.

علل ایجاد  آب‌ مروارید کدامند؟

علت دقیق بروز آب مروارید مشخص نیست اما خوب رسیدن به سن پیری می‌تواند یک عامل باشد. اما عواملی که در توسعه آب‌ مروارید نقش دارند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن 
  • استفاده بیش ‌ازحد از نوشیدنی‌های الکلی 
  • دیابت 
  • آسیب به چشم
  • فشار خون بالا
  • اضافه وزن 
  • استفاده بیش از حد از کورتیکواستروئید 
  • قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید یا تشعشع

درمان آب مروارید

درست است که آب مروارید یکی از اصلی‌ترین دلایل نابینایی بزرگسالان است؛ ولی این بیماری در اکثر افراد به‌وسیله جراحی یا تجویز عینک مناسب قابل درمان است.

معمول‌ترین روش درمان آب مروارید، جراحی چشم است. در افرادی که علائم آب مروارید شدید و آزاردهنده نیستند، برای درمان آب مروارید از عینک یا لنزهای طبی استفاده می‌شود و نیازی به جراحی نیست. اگر آب مروارید پیشرفت کرده باشد و علائم آب مروارید اختلالی در زندگی روزمره فرد ایجاد کند، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و عمل آب مروارید انجام دهید.

طی عمل درمان آب مروارید، عدسی چشم که کدر شده است برداشته می‌شود و به جای آن یک عدسی مصنوعی در چشم قرار می‌گیرد. عدسی‌های مصنوعی اندازه‌ها و قدرت بزرگ‌نمایی متنوعی دارند و پزشک با در نظر گرفتن شرایط چشم بیمار عدسی مناسبی را در چشم قرار می‌دهد.

 

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر