بیماری ویتیلیگو چیست ؟

لکه‌های سفید روی دست و صورت که تفاوت زیادی با رنگ پوست دارند و گسترده می‌شوند. این‌ها نشانه‌های بروز نوعی بیماری است که به ویتیلیگو معروف است.
بیماری ویتیلیگو چیست ؟
کد خبر : ۹۶۹۳

بیماری که بیشتر زمینه ژنتیکی دارد و با بروز استرس و فشارهای عصبی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

چرا ویتیلیگو تشکیل می‌شود ؟

بیماری ویتیلیگو که به آن بیماری پیسی و برص هم گفته می‌شود در اثر وارد آمدن استرس زیاد، آفتاب‌ سوختگی شدید، آسیب‌دیدگی‌های پوستی در برخورد با مواد شیمیایی بروز پیدا می‌کند که در حالت کلی هیچ‌گونه تأثیر مخربی بر سایر ارگان‌های بدن ندارد، اما اثرات منفی بسیاری بر جنبه‌های عاطفی و روانی فرد می‌گذارد. مناطق تغییر رنگ داده معمولاً با گذشت زمان بزرگ‌تر می‌شوند. این بیماری بر همه انواع پوست تأثیر می‌گذارد، اما ممکن است در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، اثرات آن بیشتر جلب نظر کند.

همان‌طور که اشاره شد استرس و فشار عصبی نقش بسزایی در بروز و گسترش ویتیلیگو دارد، به همین دلیل به مبتلایان و افرادی که احتمال ابتلا به این مشکل پوستی را دارند همواره توصیه می‌شود که به شدت از عوامل بروز استرس‌ دور بمانند، زیرا نه تنها عامل پیدایش لکه‌های پوستی است، بلکه درمان آن را نیز با مشکل مواجه می‌کند. این بیماری می‌تواند روی پوست قسمت‌های مختلف بدن از جمله اطراف دهان و چشم، انگشتان و مچ دست، زیر بغل، کشاله ران، بخش‌های استخوانی هم‌چون آرنج و زانو، دستگاه تناسلی و همچنین مو و قسمت داخلی دهان تأثیر بگذارد.

سن ابتلا به بیماری

این بیماری ارثی با به هم ریختن سیستم پوست خود را نشان می‌دهد و بر اساس نتایج مطالعات احتمال بروز آن از ۱۰ تا ۳۰ سالگی بیشتر است. اما در مواردی مشاهده شده که کودکان زیر ۱۰ سال هم با ویتیلیگو درگیر شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

 

درمان بیماری ویتیلیگو

راه‌های متفاوتی برای درمان این بیماری وجود دارد که انجام آن برای عده‌ای موثر بوده ولی برای عده‌ای هم تاثیر ندارد. زیرا با درمان این بیماری ممکن است رنگ از دست رفته پوست بازگردد؛ اما از پیشرفت یا بروز دوباره آن جلوگیری نمی‌کند. به همین دلیل بعد از مدتی دوباره لک های پوستی در فرد ظاهر می شود. در کل درمان این بیماری به صورت سه مرحله‌ای انجام می شود که به ترتیب عبارت است از: دارو درمانی با انواع کورتون‌ها، سپس نور درمانی با لیزر و تاباندن اشعه و در نهایت با استفاده از سلول درمانی است. به این صورت که سلول های سالم را به محل آسیب دیده انتقال می‌دهند.

اما طبق آمار، بهبود یافتگان ویتیلیگو معمولا کسانی هستند که اندازه لک‌های ایجاد شده روی بدنشان یک یا دو سانتی متر است. زیرا برای درمان این بیماری تعداد لک‌ها اهمیتی ندارد بلکه اندازه لک‌ها مهم است.

نکنه مهم و موثر در درمان

نکته بسیار مهم در جریان درمان این بیماری بالا بودن روحیه و داشتن انرژی مثبت بیمار است چراکه روند درمان طولانی بوده و ظاهر بیماری خوشایند نیست اما اگر روحیه و انرژی بیمار حفظ شود طی کردن مراحل درمان آسان‌تر و رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. موضوع دیگر تغذیه و در معرض نور قرار گرفتن است. به این معنا که رعایت تغذیه مناسب و خوردن غذاهای با طبع گرم و قرار نگرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و استفاده از کرم های ضد آفتاب برای این بیماران به شدت توصیه می‌شود. ورزش کردن هم برای درمان این بیماری مهم شناخته می‌شود. تعریق ناشی از ورزش باعث خروج مواد زائد از بدن می‌شود. البته بعد از تعریق باید پوست را کاملا بشویند تا منافذ آن بسته نشود و آسیب‌های دیگری برای پوست به وجود نیاید. توصیه می‌شود که مبتلایان به ویتیلیگو حداقل در روز ۲۰ دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشند.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر